fbpx
Rating - Overstappen naar GA4: Universal Analytics stopt 1 juli 2023 - AnotherSight

Overstappen naar GA4: Universal Analytics stopt binnenkort

Sinds Google Analytics 4 werd aangekondigd was het wachten op dit moment. Vanaf 1 juli 2023 vervalt het traditionele Universal Analytics en is dit niet meer te gebruiken. Google houdt de data vervolgens nog zes maanden. Zorg er daarom voor dat je alle verzamelde data van jouw website zo snel mogelijk exporteert om te voorkomen dat je deze informatie kwijt raakt. De data is op verschillende manieren te exporteren.

Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk een GA4 property instelt zodat je geen waardevolle data misloopt. Door het instellen van een Google Analytics 4 property en daarbinnen de juiste doelen voor jouw website zorg je dat je de juiste data binnen blijft krijgen. Naast dat dit fijn is voor jezelf om te zien en te optimaliseren is het ook belangrijk voor de advertenties via Google Ads. Deze zijn vaak aangestuurd aan de hand van de Analytics data. Zonder de data kan het algoritme minder goed de juiste personen bereiken en kun je omzet mislopen. 

Heb je hulp nodig bij het inrichten van een GA4 account voor jouw website? Neem dan gerust contact met ons op! We helpen je graag om de juiste zaken te blijven meten.

Google Analytics 4

Google Analytics is een tool van Google waarmee je inzicht kunt krijgen in de gebeurtenissen van bezoekers die plaatsvinden op jouw website of app. Google introduceerde een nieuwe variant op Universal Analytics: Google Analytics 4. Vanaf 1 juli 2023 vervalt Universal Analytics. 

Let er op dat Google Analytics 4 opnieuw start met meten. Je kunt geen data overzetten van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Daarom is het extra belangrijk om vroegtijdig te starten met de overstap naar Google Analytics 4: hoe eerder je start met het verzamelen van data, hoe beter.

Benieuwd naar de voordelen van de nieuwe analytics variant van Google? Lees die in onze blog over Google Analytics 4.

Google Analytics 4 koppelen met jouw website

Je koppelt Google Analytics met jouw website door een speciale tag te plaatsen in de code van jouw website. Vervolgens worden alle gegevens rechtstreeks doorgestuurd naar de tool. Door middel van gebeurtenissen en conversies kun je vervolgens verschillende acties die gedaan zijn op jouw website doormeten. Daarmee kun je bijvoorbeeld, zoals gezegd, de advertenties aansturen zodat het algoritme daarvan goed kan leren. Dat kan vervolgens weer meer conversies binnenhalen tegen gelijke kosten. 

Kunnen wij helpen overzetten?

Heeft jouw bedrijf nog geen Google Analytics 4 property? Geen nood, wij helpen je graag met het juist instellen van de nieuwe Analytics property zodat je de juiste data kunt blijven meten. Neem gerust contact met ons op. 

Neem contact op

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06954-scaled.jpg

Ruben Wassens | SEO Specialist

Ruben is verantwoordelijk voor de SEO trajecten bij de klanten van AnotherSight. Met veel plezier maakt hij voor elke klant een aanpak op maat voor het behalen van de beste resultaten binnen de organische zoekresultaten.

Lees meer

Verder lezen?