fbpx
Rating - Remarketing - AnotherSight

Remarketing

Remarketing is een vorm van adverteren waarbij je advertenties gericht toont aan, potentiële, klanten die eerder al interesse hebben getoond in jouw bedrijf, dienst of product, maar niet hebben geconverteerd.

Je kent vast wel mails met de titel: ‘Je bent wat vergeten in je winkelwagen!’ of ‘Jouw favoriete product is bijna uitverkocht, wees snel!’. Of denk bijvoorbeeld aan alle keren dat je een product hebt bekeken op een website en datzelfde product vervolgens in de vorm van een advertentie terugziet op een andere website. Dit heet remarketing, ook wel retargeting genoemd.

Contact opnemen

Wat is remarketing?

Remarketing stimuleert potentiële klanten tot het doen van een aankoop.

Met remarketing breng je jouw bedrijf, dienst of product nogmaals onder de aandacht bij klanten die jouw website hebben bezocht en dus waarschijnlijk interesse hebben. Echter, zijn ze afgehaakt voor het doen van een aankoop. Om de klant vervolgens toch terug te laten komen is het van belang hen te herinneren aan jouw bedrijf. Remarketing maakt dit mogelijk.

Waarom klanten afhaken alvorens een aankoop
Wanneer een klant is afgehaakt voor het doen van een aankoop kan dit verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld:

  • De klant deed alleen wat onderzoek voor een aankoop in de toekomst door producten te vergelijken;
  • De klant heeft bij jou niet het juiste product kunnen vinden wat aansloot bij de zoekopdracht;
  • De klant raakte afgeleid;
  • De klant koos ervoor nog even na te denken en de aankoop uit te stellen.

Terrascompleet

Terrascompleet levert en plaatst professioneel zonwering en terrasoverkappingen. Lees hier hoe we Terrascompleet geholpen hebben.

Waarom remarketing?

Je hebt het zelf waarschijnlijk ook geregeld meegemaakt: je komt een advertentie tegen van een website die jij in de afgelopen dagen hebt bezocht. En, heeft dat gewerkt?

Een groot gedeelte van de bezoekers op een website doet niet bij het eerste bezoek een aankoop. De redenen daarvoor kunnen erg uiteenlopend zijn. Met remarketing zorg je ervoor dat deze bezoekers jouw naam of een specifiek product nog eens voorbij zien komen waardoor ze herinnerd worden aan hun bezoek. En hoe vaker dit gebeurt, des te meer bezoekers over zullen gaan tot een uiteindelijke aankoop. Met remarketing kun je twijfel wegnemen of iemand net het laatste zetje geven om de aankoop toch te doen.

Hoe werkt remarketing?

Bij het instellen van remarketing wordt er een zogeheten remarketingtag geplaatst in een product of pagina op de website. Een remarketingtag is een remarketing pixel (ofwel: code) en deze zorgt ervoor dat jouw bezoekers, dankzij een legale cookie, in een remarketinglijst worden geplaatst. Met deze kennis weet het systeem waar je mee werkt – in ons geval Google Ads en Facebook Meta Business Suite – welke advertentie bij welke bezoeker terecht moet komen.

Er zijn diverse vormen van remarketing, bijvoorbeeld via Google of sociale media (Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest…).

Remarketing via Google

Een voorbeeld van een geschikt platform voor remarketing is Google. Nadat er op iedere pagina of bij ieder product op jouw website een remarketingtag is geplaatst kan duidelijk worden gemaakt wie er een bezoek brengen aan jouw website. Vervolgens worden deze bezoekers aan jouw bedrijf of dat specifieke product herinnerd door een advertentie via Google Display Netwerk.

Google Display Netwerk heeft gigantisch veel websites en apps in het systeem voor het tonen van advertenties. Denk aan zowel advertenties met alleen tekst als ook beeld- en geluid. Door gebruik te maken van het Google Display Netwerk is het mogelijk jouw advertentie op veel verschillende websites of apps te tonen en zo de gewenste potentiële klant te bereiken.

Remarketing via social media

Een ander voorbeeld van een platform voor remarketing is het plaatsen van advertenties op sociale media kanalen. Denk hierbij aan Instagram, Facebook, LinkedIn of Pinterest. Dit wordt ook wel social targeting genoemd. Het werkt in feite hetzelfde als de advertenties op Google: je plaatst een remarketing tag op een pagina van jouw website.

Als voorbeeld nemen we Facebook. Om gebruik te maken van remarketing via Facebook is het essentieel dat de Facebook pixel in jouw website is geïmplementeerd. Zo kun je vervolgens remarketing inzetten via Facebook. Het voordeel hiervan is dat men, in tegenstelling tot advertenties op het web, jouw advertenties kan liken, delen of er op kan reageren. Daarbij is de vind-ik-leuk-knop erg dichtbij en is de stap naar een like van jouw pagina snel gemaakt.

Aan de slag met remarketing?

Wij hebben kennis en expertise op het gebied van remarketing: we weten in een handomdraai effectieve remarketing advertenties te creëren. Neem contact met ons op! Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden.