fbpx
Rating - Google Consent Mode V2 - AnotherSight

Google Consent Mode V2

Wat is Google Consent Mode V2 en wat betekent het voor adverteerders? Voorafgaand aan de implementatie in maart 2024, zijn er stappen die moeten worden gezet om gepersonaliseerde advertenties en dataverzameling te behouden, zonder de Europese privacyregels te schenden. Hieronder vertellen we je meer over deze wijzigingen.

Vanaf maart 2024 is het noodzakelijk om Google Consent Mode V2 geïmplementeerd te hebben om Google Ads-producten en remarketing in Europa te kunnen blijven gebruiken. Dit is vanwege nieuwe privacyregels die van kracht worden. Wanneer een gebruiker geen toestemming geeft voor marketing of advertentiecookies, zorgt Google Consent Mode ervoor dat alle gerelateerde Google-tags zich aanpassen en deze cookies niet gebruiken.

Belangrijkste punten

  • Google Consent Mode V2 is een nieuwe stap om de privacy van gebruikers te verbeteren, bezoekers op websites worden nog beter beschermd tegen het vergaren van data voor advertentiedoeleinden door de website.
  • De nieuwe parameters ‘ad_user_data’ en ‘ad_personalization’ in Google Consent Mode V2 geven gebruikers meer controle over het verzenden van hun gegevens voor online advertentiedoeleinden en gepersonaliseerde advertenties, zelfs als ze geen toestemming geven voor cookies.
  • Voldoen aan de nieuwe regels van Google Consent Mode V2 vereist aanpassingen binnen Google Tag Manager (wanneer je dit gebruikt) en de Cookie Plug In die je gebruikt (bijvoorbeeld Complianz of Cookiebot) om te voldoen aan de AVG/GDPR en de komende Digital Markets Act (DMA), waardoor nauwkeurige datacollectie mogelijk blijft zonder juridische compliance te schenden.

Veranderingen binnen Google consent mode v2

Bij de introductie van Google Consent Mode V2 zijn er twee nieuwe parameters toegevoegd: ‘ad_user_data’ en ‘ad_personalization’. ‘ad_user_data’ stelt toestemming in voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor online advertentiedoeleinden. ‘ad_personalization’ daarentegen, stelt toestemming in voor gepersonaliseerde advertenties.

ParameterDoel
ad_user_dataGeeft goedkeuring voor het verzenden van gebruikersdata naar Google voor advertentiedoeleinden.
ad_personalization Geeft goedkeuring voor gepersonaliseerde advertenties.

Deze parameters moeten worden ingesteld zodat de gebruiker gebruik kan maken van deze opties. Wanneer de parameters zijn denied zal er geen data kunnen worden verzameld voor advertentiedoeleinden. Dat houdt bijvoorbeeld in dat een conversie niet doorkomt naar Google Ads. Het is daarom goed om alvast rekening te houden met minder nauwkeurige data in advertentiesystemen.

Wanneer toestemming voor ‘ad_personalization’ wordt geweigerd, worden gepersonaliseerde advertenties en de bijbehorende functies uitgeschakeld en ontvangt remarketing in Google Ads, Display & Video 360, en Search Ads 360 geen gegevens.

Een andere belangrijke verandering is de implementatie van regionale consent instellingen, die het mogelijk maken om de standaardinstellingen van tags te verfijnen op basis van de geografische locatie van gebruikers.

Het belang van Google Consent Mode V2 voor adverteerders

Voor adverteerders die Europese gebruikers willen targeten, is Google Consent Mode V2 vanaf maart 2024 onmisbaar. Deze nieuwe update van Google Consent Mode biedt adverteerders de mogelijkheid om Europese doelgroepen te bereiken met Google Ads en Analytics, terwijl tegelijkertijd de privacy van gebruikers wordt beschermd. Met strengere toestemmingsniveaus stelt Google Consent Mode V2 gebruikers in staat om meer controle uit te oefenen over hun gegevens, wat hun privacy ten goede komt.

Het is belangrijk om dit voor maart goed ingeregeld te hebben om waar het kan de data te blijven verzamelen van website bezoekers. Dit moet zowel via de Google Tag Manager (mits je deze gebruikt) als via cookie plug in die je gebruikt. Je kunt vaak op de website van het cookie programma dat je gebruikt lezen welke stappen je moet ondernemen.

Neem bij vragen gerust contact op

Heb je nog vragen hierover, of wil je hulp bij het instellen? Neem dan gerust contact met ons op. We staan je graag te woord.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06954-scaled.jpg

Ruben Wassens | SEO Specialist

Ruben is verantwoordelijk voor de SEO trajecten bij de klanten van AnotherSight. Met veel plezier maakt hij voor elke klant een aanpak op maat voor het behalen van de beste resultaten binnen de organische zoekresultaten.

Lees meer

Verder lezen?