fbpx
Rating - Wat is Google Analytics 4 en wat moet ik hier mee? - AnotherSight

Wat is Google Analytics 4 en wat moet ik hier als ondernemer mee?

Google Analytics 4 is de opvolger van de traditionele Universal Analytics en vervangt per juli 2023 het oude programma. Wanneer je inzicht wilt blijven houden in het gebruikersgedrag van bezoekers is het nodig de nieuwe versie te installeren. Vanaf juli 2023 is het namelijk niet meer mogelijk om de Universal Analytics te gebruiken voor het verkrijgen van inzichten via data. Wel kun je vanaf 1 juli 2023 nog zes maanden lang jouw data inzien via Universal Analytics. Het is dus van belang om de historische data tijdig over te zetten.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is de opvolger van het traditionele Universal Analytics. Binnen Google Analytics 4 wordt een nieuwe manier van analyseren toegepast. Met Google Analytics 4 beschik je over de nieuwste tools voor het verkrijgen van inzicht in jouw bezoekers. Het geeft je de mogelijk om nog meer data in te zien door de mogelijkheden om zelf rapporten en grafieken te maken te vergroten.

Wat is er nieuw in Google Analytics 4?

Google Analytics 4 beschikt over een groot aantal nieuwe features. De belangrijkste lichten we hieronder uit.

Privacy
In Google Analytics 4 richt Google zich meer op de privacywetgeving. Niet alle data kan daardoor getoond worden (denk aan beperkingen door cookie-instellingen). Hierdoor kunnen er soms gaten ontstaan in jouw data. Google pakt dan zelf voorspellende data of de al bestaande data wordt geëxtrapoleerd.

Machine Learning en predictive metrics
In Google Analytics 4 richt Google zich tevens meer op het zogeheten Machine Learning. Machine Learning is een term die gebruikt wordt om artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) aan te duiden. Systemen kunnen zo op een slimme manier data verzamelen en met behulp van zogeheten predictive metrics voorspellingen doen. Denk bijvoorbeeld aan producten waarvan waarschijnlijk is dat deze worden gekocht, wat de omzet gaat zijn en wat de conversies zijn.

Klantreis
De klantreis wordt in Google Analytics 4 beter in beeld gebracht dan bij de voorganger Universal Analytics. Deze klantreis heeft Google ingericht in de volgende onderdelen: Acquisitie, Betrokkenheid, Inkomsten genereren en Behoud. De data van mobiele applicaties en webverkeer wordt samengevoegd en op deze manier geanalyseerd. Hier rolt vervolgens een klantreis van A tot Z uit.

Rapporten aanmaken en exporteren met BigQuery
Met de BigQuery tool is het mogelijk om zelf alle rapporten aan te maken en vervolgens te exporteren. Dit heeft als voordeel dat de data die je verzamelt in GA4 meer waardevolle inzichten geeft dan in Universal Analytics. Het is wel wat ingewikkelder om deze rapporten te maken: kennis van het systeem is een vereiste.

Wat is er verdwenen in Google Analytics 4?

Er is ook het een en ander verdwenen in Google Analytics 4, zoals het bouncepercentage en het controleren van de IP-automatisering.

Bouncepercentage
Het bouncepercentage is verdwenen in Google Analytics 4. Heel vervelend is dat overigens niet: dit was een element waar veel mensen zich op verkeken. Het hoeft niet goed of fout te zijn om slechts één pagina te bezoeken. Google Analytics 4 richt zich daarom meer op engagement: wat doen mensen precies op de website? Dit wordt niet gedaan met het meten van een bouncepercentage en dus is deze verdwenen.

IP-anonimisering controleren
In Universal Analytics was het mogelijk om zelf de controle te hebben over de anonimisering van het IP-adres. Dit element is verdwenen in Google Analytics 4: het anonimiseren is automatisch ingesteld. Dit is nodig om te voldoen aan de privacy wetgeving.

Wat kan ik meten met Google Analytics 4?

Met Google Analytics 4 kun je ontelbaar veel metingen verrichten. Een aantal belangrijke metingen die je kunt verrichten zijn:

  • Hoe vaak jouw website is bezocht
  • Hoe lang een bezoeker gemiddeld op jouw website blijft
  • Waar komt de doelgroep vandaan en hoe oud zijn ze?
  • Aan welke kanalen je conversies kan toewijzen
  • Via welke kanalen je website wordt bezocht
  • De beste conversiepaden die naar een conversie leiden

Wat moet ik als ondernemer met Google Analytics 4?

Als ondernemer is het van belang Google Analytics 4 snel te installeren. Per 1 juli 2023 verdwijnt namelijk de traditionele Google Analytics (Universal Analytics). Voor die tijd is het dus slim om alle gegevens over te zetten naar Google Analytics 4 zodat je continu kunt blijven meten en al eerder kunt beginnen met het verzamelen van data in Google Analytics 4.

Stap snel over om historische data op te bouwen
Wanneer jouw biedstrategie conversiegericht is is het goed om nu extra op te letten. Google Analytics 4 heeft minder historische data. Het is voor jouw bedrijf van belang om zo snel als mogelijk over te stappen naar Google Analytics 4 zodat er nu alvast historische data opgebouwd kan worden in het systeem voordat deze volledig vervangen wordt door Google Analytics 4. Het algoritme heeft tijd nodig om een nieuwe leercurve te maken. Hoe eerder je dit doet, hoe beter. Wanneer je dit pas doet zodra Universal Analytics verdwijnt gaat dit tijd kosten en is je data aan het begin minder betrouwbaar en dus minder bruikbaar.

Verdwijnt met Universal Analytics ook mijn data?
Per 1 juli 2023 zal Universal Analytics geen nieuwe data meer binnen halen. Tot in elk geval 1 januari 2024 blijft de data hierin nog wel beschikbaar. De data vanuit Universal Analytics is helaas niet over te zetten naar Google Analytics 4. Dit komt doordat er grote verschillen zitten in hoe het systeem data verwerkt. Dit maakt het simpelweg onmogelijk voor Google om de data te importeren naar Google Analytics 4.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06910_LowRes.jpg

Roland Mögele | Eigenaar

Roland houdt zich bij AnotherSight bezig met leadgeneratie, User Experience, het maken van strategische plannen en het testen van de klanttevredenheid. Daarnaast vindt hij onderzoek een interessant én belangrijk onderdeel waar hij zich veel mee bezig houdt.

Lees meer

Verder lezen?