fbpx

Zoekwoordenonderzoek

Als bedrijf wil je natuurlijk graag weten waar je potentiële klanten op zoeken. Een zoekwoordenonderzoek brengt dit in kaart. Hiermee krijg je overzichtelijk te zien waar je doelgroep zich online bevindt.

Laten we eens praten

Adviesgesprek?

Twijfel je om aan de slag te gaan met Technische SEO? Of heb je advies nodig? Neem gerust contact op, dan bekijken we de mogelijkheden!

Contact opnemen

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is een onderzoek naar relevante zoektermen voor jouw website. We bekijken hoe de doelgroep online zoekt naar producten of diensten die je aanbiedt. We kijken daarbij niet alleen naar de koopfase, maar ook naar de oriëntatie- en bewustwordingsfase. Zo krijg je een compleet beeld van waar de klant gedurende de gehele klantreis op zoekt. Aan de hand daarvan kun je vervolgens pagina’s maken om dit verkeer naar jouw website te krijgen. Ook daarin kunnen we je adviseren.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/06/monitor-as3.svg

Waarom is een zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Een zoekwoordenonderzoek helpt je om content en campagnes af te stemmen op je doelgroep. Door te weten waar de doelgroep op zoekt kun je gericht content schrijven of campagnes maken. Er kan bijvoorbeeld worden ingespeeld op vragen die leven onder de doelgroep, geholpen worden met how-to’s of iets uitleggen. Zo voorkom je dat de pagina die je gemaakt hebt niet gevonden wordt omdat niemand zoekt op het onderwerp van de pagina.

Wanneer je niet weet waar je potentiële doelgroep op zoekt is het maken van content soms als schieten met hagel. Door een zoekwoordenonderzoek kun je alle content gericht schrijven naar de zoekopdrachten. Zo zorg je ervoor dat je content gevonden kan worden.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/06/overleg-as.svg

Wat doen we bij een keyword onderzoek?

Een keyword onderzoek doen we vaak in twee fases. Allereerst bekijken we alle klantfases en de bijbehorende behoeftes. Zo brengen we de klantreis in kaart en weten we wat de verschillende topics zijn. Daarna gaan we rondom deze topics op zoek naar relevante zoekwoorden. Welke vragen leven er onder de doelgroep? Hoe zoeken zij naar het product of de dienst die jij aanbiedt? Door zo breed mogelijk te kijken krijgen we een goed beeld van waar de doelgroep op zoekt. Dit bundelen we vervolgens in topics waaromheen pagina’s kunnen worden gemaakt.