fbpx

Meer dan tekst alleen

Technische SEO

Een belangrijk onderdeel binnen SEO is technische SEO. Dit kun je zien als de basis van je website voor Google. Je kunt de content perfect op orde hebben, maar als het technische deel niet goed staat dan is het lastig om goede posities te behalen. Hoe beter en logischer dit in elkaar zit hoe hoger je kunt ranken. Het is daarom belangrijk om hier goed naar te kijken, wanneer de technische kant goed staat kun je middels content en het opbouwen van autoriteit goede posities krijgen. Je kunt technische SEO zien als de fundering waarop je verder gaat bouwen.

Snel naar

Laten we eens praten

Adviesgesprek?

Twijfel je om aan de slag te gaan met Technische SEO? Of heb je advies nodig? Neem gerust contact op, dan bekijken we de mogelijkheden!

Contact opnemen

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/06/techniek-as.svg

Wat is technische SEO?

Met technische SEO kijken we naar de technische aspecten op jouw website. Er zijn verschillende factoren binnen technische SEO waar we naar kijken. Een aantal van deze factoren lichten we verderop deze pagina toe.

Waarom is technische SEO belangrijk?

Technische SEO is als onderdeel van het geheel belangrijk. Het algoritme van Google bestaat uit enorm veel verschillende tandwieltjes waar de technische factoren ook toe behoren. Het is belangrijk dat al deze factoren zo goed mogelijk staan om een goede positie binnen de zoekmachine te krijgen. Daarin is het belangrijk dat naast de technische SEO ook de andere SEO factoren op de juiste manier geïmplementeerd zijn op je website. Met bijvoorbeeld alleen goede teksten kom je zonder een juiste implementatie van de technische factoren niet ver. Daarom is het belangrijk om dit onderdeel niet te vergeten in het complete plaatje van Search Engine Optimization.

Wat valt er allemaal onder technische SEO?

Er vallen veel aspecten binnen technische SEO. Deze nemen we allemaal mee wanneer we een audit uitvoeren. De volgende factoren vallen bijvoorbeeld onder technische SEO.

Indexatie van je website

Het is belangrijk dat Google je website goed kan vinden en doorlopen. Hiervoor maken zij gebruik van crawlers, kleine botjes die het internet doorgaan. Deze botjes volgen links om alle pagina’s op je website ontdekken en in kaart te brengen voor de zoekmachine. Er zijn verschillende mogelijkheden om de crawlers te sturen:

Interne linking

De bot volgt links om pagina’s te ontdekken. Door goed intern te linken zorg je dat de Googlebot al je pagina’s regelmatig crawlt en daarmee veranderingen of nieuwe pagina’s sneller ziet en verwerkt.

Meta robots tags

Met de meta robots tag kun je aangeven dat bepaalde pagina’s niet mogen worden opgenomen in de index van Google. Deze pagina’s zijn dan niet vindbaar in Google. Het is belangrijk dat alle belangrijke pagina’s wel indexeerbaar zijn, maar er zijn pagina’s die je liever niet in de index van Google terugziet. Met meta robots tag kun je de bot van Google hierin sturen.

Robots.txt bestand

Het robots.txt bestand is te vinden bij websites op de url: /robots.txt. Dit wordt altijd bezocht door de bots om te bekijken wat de ‘regels’ van de website zijn. Je kunt in dit bestand namelijk aangeven wat de bot wel en vooral niet mag doen op jouw website. Welke pagina’s mogen wel en niet bezocht worden.

Benieuwd of dit op jouw website goed gaat? Op de robots.txt inspectietool van Google kun je gemakkelijk bekijken of een url wel of niet bezocht mag worden door de Googlebot.

De XML sitemap

Met een sitemap kun je alle pagina’s die je geïndexeerd wil hebben overzichtelijk voor Google op een plek zetten. De sitemap kun je vervolgens indienen via de Search Console van Google. Het hebben van een XML sitemap is altijd aan te raden, het helpt Google met het vinden van al je belangrijke pagina’s.

Bekijk hier een voorbeeld van XML sitemap van AnotherSight.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/06/structured-data.svg

Structured data

Structured data is een stuk code dat je kunt toevoegen aan je website. Je geeft hiermee aan waar de content op je website over gaat of wat er op de pagina staat. Hiermee kun je deze zaken op je website verduidelijken voor de Googlebot. Wanneer de bot de pagina beter begrijpt kan de pagina op de juiste zoekopdrachten binnen Google worden weergeven.

Met structured data kun je ook extra data in de zoekresultaten krijgen. Dat zorgt weer voor een hogere click through rate, meer mensen die doorklikken naar jouw website.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/06/monitor-as3.svg

Duplicate content

Duplicate content, of dubbele content, treed op wanneer je content op je website hebt staan die niet uniek is. Dat kan op twee verschillende manieren:

Dubbele content binnen je eigen website

Er kan dubbele content binnen je eigen website zijn. In dit geval heb je pagina’s die indexeerbaar zijn waar precies dezelfde of sterk overeenkomende content op staat. De zoekmachine weet niet welke van de pagina’s ze willen laten zien. Waardoor beide lager staan.

Dubbele content met een andere website

Het kan ook voorkomen dat je dubbele content met een andere website hebt. Dat kan komen doordat iemand de teksten van je website heeft gekopieerd of omdat je de teksten zelf van een andere website hebt gekopieerd. In beide gevallen is dit slecht zijn voor de rankings in Google.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/07/websitestructuur.svg

De laadsnelheid

De laadsnelheid van een website is sinds de introductie van de Core Web Vitals steeds belangrijker geworden binnen SEO. De Core Web Vitals zijn kort door de bocht een aantal factoren die Google belangrijk vindt bij de laadtijd van een pagina. Deze factoren zijn ondertussen onderdeel van het algoritme geworden en daarmee heeft het impact op de ranking binnen Google. We controleren dit daarom altijd bij onze audits. Zo weet jij waar je staat en waar je nog kunt verbeteren. Uiteraard helpen we je hier graag bij.

Interne linking

Naast dat het helpt met de indexatie is interne linking ook belangrijk om de waarde van je website in goede banen te sturen. Door de waarde die je website heeft goed te sturen kun je belangrijke pagina’s hoger in Google krijgen. Daarbij kijkt Google ook naar de tekst van de link, ook wel de anchortekst genoemd, dat geeft een hint waar de pagina over gaat.

SEO 0-meting

Voor veel bedrijven is het niet duidelijk waar ze qua vindbaarheid staan. Er worden een paar zoekwoorden ingetypt, vaak zonder al te veel resultaat. Met een SEO 0-meting maken we inzichtelijk hoe jouw website er nu werkelijk voor staat en wat er zou moeten gebeuren om de organische posities te verbeteren. Dat leveren we op in een helder rapport met SEO-checklist. Natuurlijk helpen we graag bij de implementatie van de aanbevelingen, maar in sommige gevallen kun je zelf ook een aantal dingen verbeteren. Interesse in een 0-meting? Neem contact met ons op!

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/07/laptop-met-ideeen.svg

Een technische SEO audit laten doen

Wil je een technische SEO audit laten doen? Een technische audit is samen met zoekwoordenonderzoek de basis die we leggen. Tijdens de audit lichten wij je gehele website door. We kijken daarbij naar tientallen verschillende punten. Binnen die punten identificeren we eventuele uitdagingen waar aan gewerkt kan worden. Je krijgt na de audit duidelijk punt voor punt te zien welke zaken op dit moment nog beter kunnen. Uiteraard lichten we dit mondeling toe. Deze actiepunten zijn geprioriteerd zodat je ziet welke punten belangrijker zijn om op te pakken of welke snel opgepakt kunnen worden. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van de status van je website.