De gebruikerservaring
Met de gebruikerservaring op de website (ook wel UX genoemd: User Experience) doelen we op, de naam zegt het al, de ervaring van de gebruiker gedurende zijn of haar ‘reis’ over jouw website. Denk hierbij aan de volgende situaties:
- Waar klikken mijn bezoekers op?
- Waar wordt het meeste naar gekeken/op geklikt?
- Hoe ver scrollen de bezoekers op de pagina?
- Komen bezoekers waar ze moeten of willen komen?
- Zijn er drempels die de bezoekers weerhouden van een actie?
Waarom je website optimaliseren?
Het kan zijn dat de gewenste prestaties wat achterlopen terwijl je al wel druk bezig bent met SEO of SEA. Hoe kan dat? De gebruikerservaring op de website kan hierbij een rol spelen. Het optimaliseren van deze gebruikersdata kan een positief effect geven op de gewenste prestaties. Alvorens je deze gebruikersdata kunt gaan optimaliseren is het nodig de gebruikersdata te verzamelen. Met deze gebruikersdata kun je vervolgens actief aan de slag.
Wanneer je website optimaliseren?
Het optimaliseren van je website is nooit een slecht idee: je wilt als bedrijf dat gebruikers een fijne ervaring hebben wanneer zij jouw website bezoeken. Maar wanneer is het echt verstandig om te beginnen met het optimaliseren van de website? Het heeft pas echt veel nut om met het optimaliseren aan de slag te gaan wanneer er een beetje gang in de website zit. Het is dus ook niet iets waar je snel als eerste mee begint. Maar hoe eerder je begint, hoe sneller je problemen tackelt.
Data analyseren met Hotjar
Het verzamelen van gebruikersdata kan via de tool Hotjar. Met deze tool kun je het precieze gedrag van de gebruiker op de website analyseren en zo data inzichtelijk maken. Met deze data kun je vervolgens de website analyseren. Hotjar heeft verschillende mogelijkheden.
Sessies analyseren
Hotjar maakt het mogelijk om sessies van gebruikers te analyseren. Het gaat hier om een soort anonieme data reis van een gebruikerssessie. Bepaalde onderdelen worden wegens privacyredenen weggefilterd voordat deze zichtbaar zijn. Dankzij het analyseren van deze sessies is bijvoorbeeld te zien waar gebruikers op afhaken op de website.
Heatmaps
Het is ook mogelijk om binnen Hotjar inzicht te krijgen in de heatmaps. Dit geeft weer waar bezoekers, naast de daadwerkelijke muisklikken, met de muis overheen bewegen. Dit laatste wordt gedaan door het activeren van de muistool. In Hotjar wordt dit inzichtelijk gemaakt door de plekken waar veel overheen bewogen wordt of op geklikt wordt rood en oranje te kleuren. Dit gebeurt met een filter over de desbetreffende pagina heen. Op deze manier heb je een duidelijk beeld van de plekken waar het oog van de bezoeker naar leidt.
Een korte survey
Ook is het mogelijk om aan de gebruikers van de website te vragen hoe zij de website ervaren door middel van een korte survey (enquête). Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden zodra zij op een specifieke pagina op de website komen, zoals de winkelmand.
Problemen herkennen en tackelen
De instrumenten die de tool Hotjar bevat zorgt ervoor dat er sneller problemen op de website te herkennen zijn. Zo kun je bijvoorbeeld precies terugzien wanneer een tekst slecht of niet wordt gezien en/of gelezen, een pagina niet gevonden wordt of een link niet werkt. Dit kun je vervolgens aanpassen en opnieuw analyseren. Door dit actief te doen herken je problemen en tackel je ze snel.
Prototypen testen voor een beter resultaat
Wanneer je de gebruikersdata inzichtelijk hebt en hier actief mee aan de slag gaat kun je in een later stadium kijken naar verschillende tests. Zo kunnen twee prototypen worden gemaakt van een specifiek ontwerp en beide worden getest als A/B-testing. Denk aan elementen als kleuren, indelingen op de website of het vormgeven/plaatsen van bepaalde knoppen. Maar ook met prijzen of productsamenstellingen kun je A/B-tests uitvoeren. Zo kom je, dankzij valide te testen, tot een zo goed mogelijk resultaat en verbeter je de gewenste prestaties.