fbpx
Rating - Zo schrijf je vloeiende teksten voor jouw doelgroep (en Google!) - AnotherSight

Zo schrijf je vloeiende teksten voor jouw doelgroep (en Google!)

Wanneer je een specifieke doelgroep aan wilt spreken is het goed te weten waar je op moet letten bij het schrijven van goede content. Dit begint bij het bepalen van de juiste doelgroep en de daarbij behorende tone-of-voice, maar daar stopt het niet. Wij helpen je graag op weg met het schrijven van vloeiende teksten voor de gebruiker – en tevens ook Google.

Voordat we het gaan hebben over de inhoud en opbouw van de tekst en het daadwerkelijk schrijven van vloeiende content bespreken we eerst een onderdeel wat je nodig hebt voor het schrijven van vloeiende teksten voor Google: een zoekwoorden onderzoek.

Zoekwoorden onderzoek

Voordat je begint aan het schrijven van een tekst welke gebruiksvriendelijk moet zijn voor Google is het belangrijk om te weten welke woorden je het best kunt gebruiken. Dit doe je middels een zoekwoorden onderzoek. Met een zoekwoorden onderzoek kun je erachter komen met welke specifieke woorden jouw pagina hoger in Google kan verschijnen. Hoe vaker jij die woorden gebruikt in jouw tekst(en) en op jouw website, des te meer Google dit herkent en er vanuit gaat dat jij daadwerkelijk een website hebt die gaat over dat specifieke woord. Dit maakt jouw website betrouwbaarder en zo wordt jouw website hoger in Google gepositioneerd.

Let wel op! Een onderzoek naar zoekwoorden is een goede basis, maar staar je niet stuk op zoekwoorden alleen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar welke vraag je voor een klant oplost.

Stap 1: Inhoud tekst

Alvorens je daadwerkelijk aan het schrijven gaat is het belangrijk een aantal feiten op een rij te zetten.

Bepaal de doelgroep

Het schrijven begint allemaal bij de eerste, belangrijke stap: het bepalen van je doelgroep. Vanaf hier bouw je aan een pakkende, vloeiende tekst. Wie is jouw doelgroep? Wat voor informatie zoek zij? Schrijf zo gedetailleerd mogelijk op voor wie jij deze tekst gaat schrijven. Zijn het de klanten van jouw webshop? Welke leeftijd hebben zij (gemiddeld), waar wonen zij, via waar ontvangen zij graag informatie, wat zijn eventuele hobby’s of opleidingen. Je kunt ook meerdere doelgroepen hebben. Pas als je dit goed in kaart hebt gebracht kun je verder.

Bedenk van tevoren wat je boodschap is

Naast de vraag voor wie je de tekst schrijft is een ander belangrijk aspect waarom je de tekst schrijft. Wat is de boodschap die jij wilt overbrengen op jouw doelgroep? Wil je mensen informeren, overtuigen, enthousiasmeren? En wil je dat zij vervolgens een aankoop doen? Dat ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Wat is jouw precieze einddoel met de tekst?

Houd een rode draad voor ogen

Wanneer je weet wat jouw boodschap is, weet je ook een gerichte rode draad. Om tijdens het schrijven niet ineens een andere koers te varen moet je ervoor zorgen dat je de rode draad goed voor ogen houdt. Een tip is om deze op te schrijven op een post-it en naast je computer te leggen. Zo word je er continu aan herinnerd wat de rode draad van het verhaal ook alweer was.

Als je het lastig vindt tijdens het schrijven de rode draad aan te blijven houden kun je ook vast een aantal subkoppen of onderwerpen waar je het over wilt hebben uitschrijven (in de goede volgorde) alvorens je aan de gehele tekst begint. Zo creëer je nog meer overzicht en behoud je de rode draad.

Speel in op de doelgroep

Inmiddels weet je wat jouw doelgroep is en kun je ook bepalen hoe je straks in gaat spelen op het communiceren richting deze doelgroep. Willen zij met jou of u aangesproken worden? En praat je formeel of juist wat informeler? Praat je in Jip-en-Janneke taal (voor bijvoorbeeld kinderen)? Kijk ook bij concullega’s hoe zij dit aangepakt hebben.

Stap 2: Opbouw en vormgeving tekst

Nu je een aantal feiten op een rij hebt kun je gaan beginnen aan de opbouw van de tekst.

Begin-midden-slot

Wil jij jouw tekst logisch indelen? Werk dan met een begin, midden en slot. In het begin schrijf je over de inhoud van de tekst die gaat komen: waar ga je het over hebben, wat motiveerde je om deze tekst te schrijven of welke vraag wordt in de tekst beantwoord? In het midden ga je in op de onderwerpen. Het midden mag meerdere alinea’s bevatten. In het slot ga je een conclusie of samenvatting schrijven: wat heb er eigenlijk gecommuniceerd en welke vraag is beantwoord? Ook een call-to-action kun je meenemen in het slot.

Schrijf van tevoren uit wat je wilt vertellen in welk gedeelte van je tekst. Dit mag in steekwoorden.

AIDA-model

Wil je direct wat serieuzer bezig met de opbouw van jouw tekst? Gebruik dan de marketing-methode: het AIDA-model. AIDA staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie). Dit is een opbouw van een marketingtekst waarbij je een lezer meeneemt richting een call-to-action.

Verdeel in subkoppen

Maak gebruik van subkoppen in de tekst. Dit hoeft niet direct in stap twee, maar mag ook na het schrijven van de tekst. Echter kan het soms handig zijn dit wel in deze fase vast mee te nemen: zo schrijf je direct duidelijk op waar jij het in je tekst over wilt hebben en kun je een alinea gericht insteken.

Opsommingen

Wanneer je een opsomming in je tekst verwerkt, schrijf dan het liefst puntsgewijs in plaats van in een lopende tekst.

  • Zoals dit;
  • Met diverse opsommingen onder elkaar.

Dit leest prettiger en daarmee wordt je tekst vloeiender.

Stap 3: Vloeiend schrijven

Nu de eerste versie van de content staat geven we je nog wat tips om de tekst vloeiender te laten lopen.

Tone-of-voice en tutoyeren

In de eerste fase heb je bepaald hoe de lezer aangesproken wilt worden (jij of u) en wat de tone-of-voice is voor de tekst. Schrijf gedurende de tekst volgens deze feiten. Loop na het schrijven de gehele tekst af om te kijken of je niet per ongeluk tussendoor een andere insteek hebt gebruikt.

Vermijd vaktermen

Tenzij je voor een vakblad of vakwebsite schrijft is het vermijden van vaktermen aan te raden. Dat jij de betekenis van het woord weet wil niet zeggen dat ieder ander dat ook weet. Je wilt niet dat de lezer jouw tekst niet begrijpt of het verkeerd interpreteert. Houd het zo globaal en simpel mogelijk. Indien je wel een vakterm gebruikt, definieer deze dan duidelijk.

Schrijf actief

Een actieve schrijfvorm aanhouden zorgt ervoor dat de tekst makkelijker leesbaar is en de lezer minder snel afhaakt dan bij een passieve schrijfvorm. Actief schrijven betekent dat je zinnen soms net wat anders insteekt en het onderwerp vooraan plaatst.

Voorbeeld
Niet: Alle informatie staat in de handleiding achteraan.
Wel: Je vindt alle informatie in de handleiding achteraan.

Kort maar krachtig

Schrijven is schrappen (of Kill your darlings) is een motto welke onder schrijfexperts onwijs bekend is. Wanneer je een tekst schrijft ben je snel geneigd te schrijven zoals je daadwerkelijk praat. Je schrijft dan snel woorden op die achteraf gezien eigenlijk overbodig zijn. Denk aan twee zinnen met – in andere woorden – dezelfde inhoud of dubbele bewoording. Dit laatste noem je een tautologie. Let hier dus goed op, want niemand wilt immers een te lange tekst lezen. Houd de tekst kort maar krachtig en vooral eenvoudig om te lezen.

Opgevallen?
Heb jij deze tip goed begrepen en is de fout in de alinea jou opgevallen?

Spelling en grammatica

Een inkoppertje: zorg er natuurlijk voor dat de spelling en grammatica in jouw tekst correct is. Online vind je een hoop hulpprogramma’s en websites welke je op weg kunnen helpen en specifieke vragen voor je kunnen beantwoorden. Twijfel je over het spellen van een woord of over de grammatica? Zoek dit dan zeker even uit om fouten te voorkomen.

Tip: je kunt je tekst ook even in Word plakken. Via Word kun je namelijk direct een spelling- en grammaticacontrole laten uitvoeren. Onthoud wel op dat dit altijd door een computer wordt gedaan en de computer geen mens is. Loop de tekst dus altijd zelf zorgvuldig na.

Je zoekwoorden gebruiken in de tekst

Aan het begin van de tekst heb je kunnen lezen hoe je een zoekwoorden onderzoek uitvoert om erachter te komen welke woorden jij het best kunt implementeren in jouw tekst om zo hoger in Google te eindigen. Vergeet vervolgens daarom ook niet deze woorden daadwerkelijk toe te voegen aan je tekst.

Links toevoegen aan de tekst

Als je gebruiksvriendelijke teksten wilt schrijven voor Google helpt het enorm mee om linkjes toe te voegen aan je tekst. Verwijs in de tekst bijvoorbeeld naar producten of andere blogs op jouw website door het in de lopende tekst te verwerken.

Voorbeeld
Niet: Klik hier (hier = link) voor een blog over interieuradvies.
Wel: In ons blog over interieuradvies (blog over interieuradvies = link) vind je diverse tips voor het kiezen van de juiste verfkleur.

Schrijven maar!

Met al deze handvaten moet het schrijven van jouw tekst een stuk gemakkelijker gaan. Gewoon beginnen is vaak het moeilijkst, maar wanneer je eenmaal bezig bent met schrijven kan het ineens heel snel gaan.

Laat je het werk toch liever aan ons over?

Laat je het schrijven van vloeiende teksten voor de lezer én Google liever aan ons over? Neem dan contact met ons op.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/12/larissa.jpeg

Larissa de Vos | Contentmarketeer

Larissa houdt zich als contentmarketeer bij AnotherSight bezig met de coördinatie van de social media content van diverse klanten. Naast het oppakken van de contentmarketing tikt Larissa razendsnelle teksten voor klanten van AnotherSight en weet ze de tone-of-voice van een bedrijf te vertalen in een tekstuele boodschap.

Lees meer

Verder lezen?