fbpx
Rating - Zo schrijf je een sterke meta-titel en meta-omschrijving - AnotherSight

Zo schrijf je een sterke meta-titel en meta-omschrijving

Een meta-titel en meta-omschrijving zijn belangrijke factoren bij het publiceren van een bepaalde pagina op jouw website. Kort verwoord is een meta-titel de titel omschrijving waarmee jouw pagina in de zoekmachine verschijnt en de meta-omschrijving de kleine tekst welke hieronder geplaatst wordt. Dit zorgt ervoor dat bezoekers in één oogopslag zien waar jouw pagina over gaat nog voordat zij deze aanklikken. Om ervoor te zorgen dat bezoekers deze pagina ook daadwerkelijk aan (willen) klikken is het belangrijk een sterke meta-titel en meta-omschrijving te schrijven. Maar hoe?

Wat is een meta-titel? En wat is een meta-omschrijving?

We beginnen met de basisfeiten. Wat is een meta-titel en wat is een meta-omschrijving?

Meta-titel
Een meta-titel is een kort stuk tekst – de titel – welke in slechts een paar woorden duidelijk laat zien waar jouw pagina over gaat.

Meta-omschrijving
De meta-omschrijving wordt direct onder de meta-titel getoond en is een korte tekst met een aanvullende omschrijving van de pagina. Google laat dit zien aan bezoekers nog voordat bezoekers op de link klikken.

De meta-titel en meta-omschrijving verschijnen dus direct in de zoekmachine. Een meta-titel wordt door Google gezien als rankingsfactor, wat inhoudt dat hier door Google naar wordt gekeken bij het bepalen waar jouw pagina over gaat – en dus het indexeren van jouw pagina. Het is dus goed om relevante zoekwoorden over de pagina in de titel te plaatsen. Dit is niet het geval bij de meta-omschrijving.

Hoe schrijf je een sterke meta-titel?

Er zijn een aantal richtlijnen belangrijk bij het schrijven van een sterke meta-titel.

De lengte van de meta-titel
Er past slechts een beperkt aantal karakters (woorden, tekens en spaties) in de meta-titel. Staan er meer tekens in jouw meta-titel dan dat Google kan laten zien? Dan wordt de titel automatisch afgebroken. Er is geen maximum aantal tekens wat zichtbaar getoond wordt: sommige letters zijn groter dan anderen waardoor dit per tekst kan verschillen. Ook verschilt het per apparaat hoe de titel getoond wordt. Op een computer ziet dit er anders uit dan op een mobiel. Houd als richtlijn ongeveer 50 tot 60 karakters aan voor het schrijven van jouw meta-titel.

Tip! Gebruik een tool om te controleren hoe jouw meta-titel in Google verschijnt. BijvoorbeeldMetatags.io. Ook zijn er scrapers die dit voor je gehele website kunnen controleren als ContentKing, SEMRush of Screaming Frog.

De inhoud van de meta-titel
Het woord wat jouw pagina het meest omschrijft en welke voor jou het belangrijkst is, daar begin je je meta-titel mee. Vervolgens schrijf je een ander, relevant zoekwoord (of meerdere zoekwoorden) achter dit eerste woord zodat er meer kans is dat jouw pagina gevonden wordt. Eindig je meta-titel altijd met jouw bedrijfsnaam. Zorg wel voor een korte maar krachtige titel waar enkel en alleen in staat wat echt relevant is.

De manier van schrijven
Google indexeert jouw pagina op basis van jouw meta-titel en meta-omschrijving, maar de bezoekers zijn de personen waarvan jij wilt dat ze daadwerkelijk op jouw link klikken en zo op jouw website uit komen. Schrijf daarom persoonlijk en richting de bezoeker. Niet te formeel en zakelijk. Trek de bezoeker naar jouw website door hen aan te spreken. Je kunt dit ook doen door bijvoorbeeld in te spelen op emoties of relevante probleemstellingen of trends waar veel vraag naar is.

Geef elke pagina op jouw website een eigen, unieke titel
Om alle pagina’s op jouw website van elkaar te onderscheiden binnen Google is het van belang om deze pagina’s allemaal van een eigen, unieke titel te voorzien. Dit is een flinke klus waar veel tijd in zit. Begin dus met de meest relevante pagina’s en werk ze zo stuk voor stuk af.

Hoe schrijf je een sterke meta-omschrijving?

Er zijn een aantal richtlijnen voor het schrijven van een sterke meta-omschrijving.

De lengte van de meta-omschrijving
Net als bij de meta-titel verschilt de lengte van de meta-omschrijving per apparaat en per het aantal karakters (woorden, tekens, spaties) wat je gebruikt. Houd voor de meta-omschrijving een richtlijn van rond de 155 tekens aan op een computer en rond de 120 tekens op een mobiel. Staan er meer tekens in jouw meta-omschrijving dan dat Google kan laten zien? Dan wordt de omschrijving automatisch afgebroken.

Tip! Gebruik een tool om te controleren hoe jouw meta-titel in Google verschijnt. Voorbeelden van tools zijn Metatags.io, ContentKing, SEMRush of Screaming Frog.

De inhoud van de meta-omschrijving
De eerste circa 120 karakters worden op zowel de mobiele versie als op de desktop versie van bezoekers getoond. Kies dus voor sterke, relevante eerste zinnen. Zet de meest belangrijke informatie dus vooraan de tekst. Denk hierbij aan de informatie die jouw pagina het best omschrijft en natuurlijk tekst waarmee je de bezoeker weet over te halen om op jouw pagina te klikken.

Het plaatsen van zoekwoorden
Zoekwoorden in de meta-omschrijving hebben geen invloed op hoe hoog Google deze pagina in de zoekresultaten rankt. Wel worden zoekwoorden in de meta-omschrijving dikgedrukt getoond waardoor deze sneller gelezen worden door bezoekers die snel scannen tussen de zoekresultaten. Het is dus goed wel zoekwoorden mee te nemen in je tekst, maar heeft geen directe invloed op Google.

De manier van schrijven
Net als bij de meta-titel is de manier van schrijven wederom belangrijk in de meta-omschrijving. Je wilt dat bezoekers, oftewel: mensen, jouw pagina bezoeken en dus moet je hen verleiden jouw pagina aan te klikken. Schrijf daarom persoonlijk en gebruik emotie. Wees wel duidelijk, kort en bondig. Zoek hier de juiste balans in.

Specifieke, aantrekkelijke woorden
Er zijn een aantal woorden waarvan bekend is dat deze het goed doen binnen de zoekmachines voor het verhogen van je CTR (Click Through Rate oftewel klikfrequentie). Denk hierbij aan woorden als ‘probeer nu’, ‘tip!’, ‘actie’ of ‘sale’.

Speciale tekens
Indien gewenst kun je in de meta-omschrijving gebruik maken van zogeheten speciale tekens. Dit zijn bijvoorbeeld emoticons of vinkjes, hashtags etcetera. Denk er wel om dat je deze tekens op de juiste manier inzet. Gebruik er niet te veel en plaats ze alleen daar waar dit relevant is. De tekst moet immers wel leesbaar en aantrekkelijk blijven.

Geef elke pagina op jouw website een eigen, unieke omschrijving
Om alle pagina’s op jouw website van elkaar te onderscheiden binnen Google is het van belang om deze pagina’s allemaal van een eigen, unieke omschrijving te voorzien, net als bij de meta-titels.

Waarom is een goede meta-titel en meta-omschrijving belangrijk?

Het schrijven van een goede meta-titel en meta-omschrijving is belangrijk vanwege diverse redenen.

Google indexeert jouw pagina op basis van jouw meta-titel en meta-omschrijving
Google gebruikt de door jou ingegeven meta-titel en meta-omschrijving om te herkennen waar jouw pagina over gaat. Op basis hiervan plaatsen ze jouw pagina in de zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden. Zo wordt je vervolgens weer gevonden door jouw doelgroep.

Verhogen van de CTR (klikfrequentie)
Het doel van een meta-titel en meta-omschrijving is natuurlijk het verkrijgen van meer kliks en dus bezoekers op jouw website. Door specifieke pagina’s te voorzien van unieke, sterke meta-titels en meta-omschrijvingen zorg je ervoor dat bezoekers vanaf de zoekmachine worden verleid om jouw pagina aan te klikken. Op deze manier verhoog je de CTR (Click Through Rate) en ontvang je dus bezoekers (jouw potentiële toekomstige klanten) op jouw website.

Ook helpt dit voor het verhogen van jouw pagina in de zoekmachine: Google bekijkt hoe vaak jouw pagina door middel van deze meta-titels wordt aangeklikt en beslist zo of jij hoger in de zoekmachine getoond wordt.

Eerste indruk over jouw website of bedrijf/merk
Nog voordat bezoekers daadwerkelijk bij jou op de website belanden kunnen ze door middel van de zoekresultaten al heel wat kennis opdoen over jouw pagina. Een meta-titel en meta-omschrijving zorgen voor deze eerste indruk en dienen dus eigenlijk als een visitekaartje voor jouw bedrijf of merk. Wanneer je deze sterk opzet kan deze eerste indruk al in de zoekmachine als positief worden ervaren.

Jezelf onderscheiden van de concurrent
Door het schrijven van sterke en vooral unieke meta-titels en meta-omschrijvingen heb jij de kans om jouw bedrijf of specifieke pagina, tussen alle andere zoekresultaten, te onderscheiden van de concurrenten welke boven en/of onder jou worden getoond. Het is dus ook zeker aan te raden USP’s (Unique Selling Points) toe te voegen aan deze meta-omschrijving.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/12/larissa.jpeg

Larissa de Vos | Contentmarketeer

Larissa houdt zich als contentmarketeer bij AnotherSight bezig met de coördinatie van de social media content van diverse klanten. Naast het oppakken van de contentmarketing tikt Larissa razendsnelle teksten voor klanten van AnotherSight en weet ze de tone-of-voice van een bedrijf te vertalen in een tekstuele boodschap.

Lees meer

Verder lezen?