fbpx
Rating - Wat zijn Core Web Vitals en moet ik hier iets mee? - AnotherSight

Wat zijn Core Web Vitals en moet ik hier iets mee?

Misschien heb je er al wel eens van gehoord: Core Web Vitals. Wat zijn dit en wat moet je hier als ondernemer mee? Kort samengevat zijn Core Web Vitals diverse factoren welke de gebruiksvriendelijkheid op jouw website meten. Sinds juni 2021 telt Google de Core Web Vitals definitief mee als ranking factor wat betekent dat dit ook voor jouw website een belangrijk onderdeel is.

Largest Contentful Paint (LCP)

De Largest Contentful Paint meet de laadsnelheid van het grootste element (foto, video of veel tekst) op de desbetreffende pagina. Hoe sneller dit element – en dus de pagina – laadt, hoe beter. Bij een laadsnelheid tot 2,5 seconde zit je goed, van 2,5 tot 4 seconden heb je wat te verbeteren en bij langer dan 4 seconden scoor je ‘slecht’.

Cumulative Layout Shift (CLS)

De Cumulative Layout Shift meet de stabiliteit van een pagina terwijl deze laadt. Met stabiliteit wordt hier bedoeld dat de elementen op jouw pagina (foto’s, video’s etcetera) niet verspringen terwijl de pagina aan het laden is. Je hebt dit misschien wel eens meegemaakt: op het moment dat je op een link, afbeelding of knop wil klikken verspringt deze net waardoor je op een externe advertentie klikt. Dat kan behoorlijk vervelend zijn. Daarom is deze factor opgenomen als Core Web Vital. Wanneer de opmaak na het laden nog wel (veel) verspringt scoor je ‘slecht’ op deze categorie.

First Input Delay (FID)

De First Input Delay meet de reactietijd van jouw website nadat een bezoeker een eerste actie heeft uitgevoerd. Bijvoorbeeld wanneer zij op een button of link klikken. Er wordt gemeten tot het moment dat de browser daadwerkelijk aan het werk gaat met dit verzoek. Wanneer de browser reageert binnen 100 milliseconden zit je goed, volgens Google. Doen bezoekers dit tussen de 100 en 300 milliseconden dan is er werk aan de winkel en bij langer dan 300 milliseconden scoor je met ‘slecht’ op dit onderdeel.

Wat kun je met Core Web Vitals?

Met Core Web Vitals kun je inzichtelijk krijgen hoe jouw pagina scoort volgens Google en dus ook waar de verbeterpunten liggen. Meten is weten! Het verbeteren van jouw score op de Core Web Vitals zorgt ervoor dat Google jouw pagina makkelijker hoger indexeert in de zoekmachine.

Waarmee meet je Core Web Vitals?

Google meet automatisch de Core Web Vitals van jouw website, maar hoe kun je dit zelf meten om inzicht te krijgen in jouw score? Hier zijn een aantal handige tools voor. Voorbeelden hiervan zijn Pagespeed Insights, Search Console en Lighthouse.

Pagespeed Insights

Pagespeed Insights is een tool van Google. In deze gratis tool kun je gemakkelijk een URL ingeven welke Google vervolgens test op de Core Web Vitals. Google test ook gelijk een aantal andere factoren. Zo kun je zien wat de status van de opgegeven URL is aan de hand van een gegeven score. Je kunt bij deze tool direct zien aan welke factoren je nog kunt werken om de snelheid van je website te verhogen.

Lagere score dan je verwacht had?
Let hierbij wel op dat de score lager kan uitvallen dan gedacht. Google test de URL op mobiel namelijk op een moto G4 met een langzame 4G verbinding. De gemiddelde gebruiker van je website, zeker in Nederland, heeft een snellere telefoon met een betere verbinding. In de praktijk zal de snelheid van je website vaak beter zijn dan dat deze resultaten je doen vermoeden.

Wanneer je een website met veel bezoekers hebt is er ook een kans dat Google data van je gebruikers laat zien. Hiervoor moet je echter wel een minimaal aantal bezoekers per maand hebben.

Search Console

In de Search Console, tevens een tool van Google, geeft Google je informatie met betrekking tot organische resultaten, waaronder ook informatie over de Core Web Vitals. Daarvoor heb je wel een minimaal aantal bezoekers nodig. Je krijgt dan voor mobiel en desktop terug hoeveel goede URL’s, slechte URL’s en URL’s met verbetering je hebt. Deze worden vaak wel gecategoriseerd. Denk hierbij aan alle product overzichtpagina’s welke worden samengevoegd tot één URL. Dit komt omdat de URL’s grotendeels hetzelfde zijn.

Per onderdeel van de Core Web Vital zie je of er aan wordt voldaan of dat er verbetering nodig is. Je krijgt hier echter geen suggesties over wat je dan precies aan moet passen om de score te verbeteren. Dit kun je weer halen uit andere tools.

Webpagetest

Met Webpagetest kun je uitgebreidere analyses van je website doen. Je kunt hier veel zelf instellen, zoals de gewenste internetsnelheid, locatie of browser. Zo kun je zo realistisch mogelijk meten. Je krijgt een uitgebreid overzicht waarin alle ingeladen aspecten van je website worden getoond. Je kunt ook per frame bekijken hoe je website wordt ingeladen. Zo kun je zien welke aspecten erg lang duren. Hier worden ook de Core Web Vitals gemeten. Zo heb je uitgebreide informatie waarmee je aan de slag kunt. Wel is het handig als je het een en ander weet van hoe code op een website werkt. De eerste twee tools zijn wat meer voor beginners in tegenstelling tot Webpagetest. Webpagetest is wat gecompliceerder.

Daarnaast zijn er nog vele andere tools die je kunt gebruiken om de pagespeed van je website te meten zoals GTmetrix of Pingdom.

Moet ik iets doen met Core Web Vitals?

Ja, het is zeker aan te raden om je te verdiepen in Core Web Vitals en om, met behulp van een tool, inzicht te krijgen in de verbeterpunten op jouw website. Vervolgens kun je hier actief mee aan de slag gaan om de gebruikerservaring te verbeteren en jouw website makkelijker hoger te laten scoren door Google.

Kunnen wij helpen?

Het hoog laten indexeren van jouw website in de zoekmachine van Google is een belangrijke factor voor jouw bedrijf: je wilt online goed zichtbaar zijn voor potentiële klanten. Kunnen wij je helpen? Wij zijn gespecialiseerd in het analyseren én verbeteren van Core Web Vitals. Neem gerust contact met ons op bij vragen, een kennismakingsgesprek of voor een vrijblijvende offerte. Wij helpen je graag!

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06954-scaled.jpg

Ruben Wassens | SEO Specialist

Ruben is verantwoordelijk voor de SEO trajecten bij de klanten van AnotherSight. Met veel plezier maakt hij voor elke klant een aanpak op maat voor het behalen van de beste resultaten binnen de organische zoekresultaten.

Lees meer

Verder lezen?