fbpx
Rating - Wat kan ik als ondernemer met AI? - AnotherSight

Wat kan ik als ondernemer met AI?

Als ondernemer heb je ongetwijfeld de afgelopen maanden gehoord over de lancering van Chat GPT en de vele mogelijkheden van AI-programma’s. En die mensen hebben zeker gelijk; met chatbots zoals Chat GPT of Google’s Bard zijn de mogelijkheden enorm. Soms is het echter moeilijk om te weten waar je moet beginnen en welke taken je precies aan de bot kunt voorleggen. In dit artikel behandelen we een aantal taken die je als ondernemer gemakkelijker kunt maken door gebruik te maken van AI.

Een account voor Chat GPT aanmaken kan eenvoudig en gratis via https://openai.com/.
Voor Bard heb je een Google-account nodig. Vervolgens kun je via https://bard.google.com/ met de bot communiceren.

AI in bestaande tools

Elke dag komen er nieuwe AI-tools op de markt. Het aantal programma’s en tools dat gebruik maakt van AI neemt snel toe, zowel betaalde als gratis opties, allemaal met als doel om specifieke taken sneller en makkelijker te maken. Hoewel er al veel voorbeelden zijn van succesvolle toepassingen, volstaat het aan het begin om te experimenteren met standaard taalmodellen zoals Chat GPT en Bard.

Naast bekende chatbots zoals Chat GPT en Bard, wordt AI ook steeds vaker geïntegreerd in bestaande software en tools om taken efficiënter uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan AI-toepassingen in algoritmes van platformen zoals Facebook of Instagram.

Ook in tools die marketeers of websitebouwers gebruiken, zien we steeds meer AI-integraties. Enkele voorbeelden zijn:

Google Ads

Google Ads gebruikt AI al langere tijd om campagnes te optimaliseren. De AI test constant verschillende zaken, zoals titel combinaties, het juiste moment om klanten te targeten in hun customer journey en een effectieve besteding van het budget om de Return On Investment (ROI) te verbeteren.

Meta (voorheen Facebook)

Net als Google implementeert Meta ook AI in haar advertentie-algoritmes, waardoor het algoritme beter leert wie en wanneer te targetten om tot een conversie of klik te komen, wat resulteert in betere resultaten.

Canva

Canva, een tool voor het maken van posters en afbeeldingen, heeft een text-to-image functie die je in staat stelt om eenvoudige afbeeldingen te genereren op basis van een omschrijving. Voer een beschrijving in en de AI gaat aan de slag om jouw idee om te zetten in afbeeldingen.

Formidable

Formidable is een tool om formulieren op je website aan te maken, sinds kort werkt het aan een koppeling met AI-chatbots, waardoor je tijdens het invullen van een formulier gemakkelijk vragen kunt beantwoorden die ontstaan bij een potentiële klant.

Naast deze voorbeelden zijn er nog vele andere tools waar AI in wordt geïntegreerd of al is geïmplementeerd.

Handige functies om te gebruiken

Hieronder omschrijven we 4 handige toepassingen van AI die iedereen kan gebruiken.

1. Content creatie

Social teksten

Het maken van teksten voor social media is misschien niet helemaal je ding als ondernemer, of je hebt er simpelweg geen tijd voor. Dit is een taak waar AI goed mee uit de voeten kan. Vraag bijvoorbeeld aan de chatbot:

“Kun je voor [URL invoeren] een korte tekst voor [platform] en [platform] schrijven van [aantal] tekens? En ook hashtags suggereren?”

De chatbot zal een tekst genereren die je kunt gebruiken op je sociale kanalen. Als je geen URL hebt, kun je ook bestaande tekst delen met de chatbot in plaats van een URL.

Je kunt de chatbot ook vragen om de tekst aan te passen aan specifieke wensen, zoals een andere schrijfstijl, doelgroep of taalgebruik:

“Zou de tekst iets zakelijker kunnen? De doelgroep bestaat uit ondernemers.”

De chatbot past de tekst dan aan op basis van de gegeven punten. Herhaal dit proces tot je tevreden bent met de tekst. Je kunt er ook voor kiezen om de basis van de tekst te gebruiken en deze zelf verder te bewerken.

Deze functie biedt vele mogelijkheden om gemakkelijk social media-teksten te maken, bijvoorbeeld voor vacatures, diensten, evenementen of andere updates van je bedrijf. Dit kan worden gebruikt voor alle social media-kanalen waar je actief op bent.

Content

Ook voor algemene contentcreatie kun je Chat GPT gebruiken. Vraag bijvoorbeeld:

“Kun je een pagina schrijven over [onderwerp]?”

De chatbot zal vervolgens een uitgebreide tekst voor je genereren, die je, net als bij de social media-teksten, kunt aanpassen aan de gewenste stijl, tone-of-voice of onderwerpen. Je kunt dit zelfs al van tevoren aangeven bij de chatbot:

“Kun je een pagina schrijven in het Nederlands over [onderwerp]? De volgende onderwerpen moeten worden meegenomen in deze tekst: [onderwerp 1], [onderwerp 2] en [onderwerp 3]. De tekst is bedoeld voor [doelgroep] en moet worden geschreven met een [tone of voice].”

Op deze manier kunnen pagina’s worden gemaakt over verschillende onderwerpen. Let er echter altijd op dat de gegenereerde tekst correct is en overeenkomt met wat je zelf wilt. We raden aan om dit goed te controleren en de tekst als basis te gebruiken waarop je verder bouwt.

Content redigeren

Ook bestaande of zelfgemaakte content kun je laten redigeren om de teksten vloeiender te laten verlopen. Als je bijvoorbeeld minder sterk bent in het schrijven van teksten, kan dit ideaal zijn. De chatbot kan de tekst soepeler laten verlopen, zodat je mooie, goedlopende teksten hebt op je website, flyers of waar je de tekst ook maar wilt gebruiken.

2. Afbeeldingen maken

Naast contentcreatie kunnen verschillende tools je ook helpen bij het maken van afbeeldingen op basis van de omschrijving die je geeft. Voorbeelden hiervan zijn de tool Midjourney en de bekende tool Canva, die ook geïntegreerd is met een text-to-image functie. Met simpele omschrijvingen kun je zo afbeeldingen op maat maken.

Midjourney: https://www.midjourney.com/

Canva: https://www.canva.com/

Je kunt dit zo gek en gedetailleerd maken als je wilt. Bijvoorbeeld de volgende prompt:

“Ik wil een afbeelding van een Corgi met een cape die naar de maan vliegt in steampunk-stijl.”

Daarna wordt de afbeelding gegenereerd:

Je kunt ook een meer uitgebreide beschrijving geven:

“Illustreer een dynamische scène waarin de protagonist, de CEO van een middelgroot bedrijf, zich bevindt op het kruispunt van de digitale wereld. Omringd door de aantrekkingskracht van AI, vertegenwoordigd door futuristische elementen, en de vertrouwdheid van traditionele marketing, afgebeeld door conventionele beelden.”

Ook hieruit wordt dan een afbeelding gegenereerd:

Door te experimenteren kun je bekijken welke resultaten de AI je teruggeeft voor de afbeelding. Op basis daarvan kun je beoordelen of je de beschrijving moet aanpassen voor het gewenste resultaat. Dit geeft de mogelijkheid om afbeeldingen compleet op maat te maken aan de hand van het idee wat je ervoor in je hoofd hebt zitten. Dat kan flink wat tijd besparen die je anders het internet af zat te zoeken voor een geschikte afbeelding.

3. Ideeën genereren

AI kan je niet alleen helpen bij het genereren van content, maar ook bij het bedenken van ideeën voor campagnes, uitingen of teksten.

Heb je ideeën nodig voor een campagne? De AI-chatbot kan met je meedenken en verschillende ideeën voorstellen. Vraag bijvoorbeeld:

“Ik heb ideeën nodig voor een campagne voor mijn bedrijf. Het gaat om [actie].”

De chatbot zal dan ideeën voor campagnes genereren die je kunt implementeren. Als je een van de ideeën goed vindt, kun je de chatbot vragen om dit idee verder uit te werken:

“[Idee X] klinkt erg leuk! Kun je dat voor me uitwerken? Mijn bedrijf heet [naam] en de campagne is op [datum of andere belangrijke informatie over de campagne].”

De chatbot zal het idee vervolgens volledig uitwerken, inclusief content voor de pagina en eventueel voor social media. Ook kan de chatbot meedenken over een passende afbeelding bij de post. Op deze manier heb je gemakkelijk een campagne klaarstaan die je vervolgens zelf relatief eenvoudig kunt uitvoeren.

Let er wel op dat de AI geen nieuwe ideeën genereert, maar gebaseerd is op bestaande informatie op het internet. Het put uit wat al eerder is gedaan.

4. Zoekwoordenonderzoek

Chat GPT is in staat om een zoekwoordenonderzoek te doen voor jouw bedrijf. Handig als je de juiste zoekwoorden wilt kennen voor een bepaalde pagina die je wilt maken. Vraag bijvoorbeeld:

“Maak een lijst van zoekwoorden rondom [onderwerp].”

De chatbot zal dan een lijst met zoekwoorden genereren die je kunt verwerken in je pagina’s of waar je nieuwe pagina’s omheen kunt maken. Houd er wel rekening mee dat de chatbot het zoekvolume van de zoekwoorden niet teruggeeft, dus je zult niet kunnen zien hoe vaak ze worden gebruikt.

Je kunt de chatbot ook specifiekere opdrachten geven, bijvoorbeeld voor long-tail zoekwoorden of zoekwoorden voor een veelgestelde vragen pagina. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Hulp nodig? Laat het ons weten

Met de komst van deze programma’s zijn er talloze mogelijkheden ontstaan die voor iedereen toegankelijk zijn. In dit artikel hebben we er een aantal uitgelicht waarmee je als ondernemer aan de slag kunt. We hopen dat dit artikel je helpt bij de eerste stappen in het gebruik van een AI-chatbot. Heb je nog vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op! We helpen je graag.

Tekst geredigeerd door ChatGPT

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06954-scaled.jpg

Ruben Wassens | SEO Specialist

Ruben is verantwoordelijk voor de SEO trajecten bij de klanten van AnotherSight. Met veel plezier maakt hij voor elke klant een aanpak op maat voor het behalen van de beste resultaten binnen de organische zoekresultaten.

Lees meer

Verder lezen?