fbpx
Rating - Jouw bedrijf promoten: via social media of Google? - AnotherSight

Jouw bedrijf promoten: via social media of Google?

Het promoten van jouw bedrijf of dienst door middel van het inzetten van advertenties (SEA) kan op meerdere manieren. Zo kun je kiezen voor het promoten van jouw bedrijf via social media of via Google. Maar wanneer kies je waarvoor?

Het verschil tussen promoten via social media of Google

Om uit te kunnen leggen wanneer je voor welk advertentiekanaal kiest vertellen we je eerst meer over het verschil tussen deze twee.

Social media advertenties
Adverteren via social media is vrij breed. Onder het begrip social media verstaan we heel wat kanalen, zoals Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, TikTok, Twitter en Youtube.

Op deze kanalen zijn de mogelijkheden voor het promoten van jouw bedrijf of dienst eindeloos. Elk kanaal heeft de mogelijkheid om in te spelen op de gewenste doelgroep, maar ook elk kanaal heeft een eigen gebruikersdoelgroep an sich.

Google advertenties
Adverteren binnen Google kan op meerdere plekken: in de zoekresultaten (Google Search), in Shopping-secties (Google Shopping) en op Youtube. Omdat Youtube onderdeel is van Google kun je daar ook adverteren. Zodra jij weet op welke zoektermen jouw doelgroep zoekt kun je gericht advertenties inzetten.

Naast de advertenties die je via Google inzet om de doelgroep op Google en Youtube te bereiken kun je ook gebruik maken van Google Display Netwerk. Het Google Display Netwerk bestaat uit een groot netwerk van websites waarop jouw advertentie kan worden getoond aan de doelgroep. Denk hierbij niet alleen aan de grote websites (zoals Gmail) maar ook aan de kleinere websites (lokale webwinkels). Wanneer een website zich heeft aangesloten bij dit netwerk is het mogelijk de advertenties te tonen aan de doelgroep.

Promoot ik via social media of juist via Google?

Om te bepalen of jij het best jouw bedrijf kunt promoten via social media of Google stellen we altijd dezelfde vraag: ‘Had jouw potentiële klant zelf kunnen bedenken dat hij of zij jouw product of dienst nodig heeft?’ We maken hierin onderscheid tussen de twee marketingstrategieën pull marketing en push marketing.

‘Had jouw potentiële klant zelf kunnen bedenken dat hij of zij jouw product of dienst nodig heeft?’

Nee: promoten via social media

Is het antwoord op bovenstaande vraag nee? Dan is het in de regel beter om de focus vooral op de zichtbaarheid te leggen (social media). Dit wordt ook wel push marketing genoemd. Je toont je product, dienst of merk aan potentiële klanten om te laten zien wat je in huis hebt. Op deze manier leren potentiële klanten jouw bedrijf kennen en worden ze zich bewust van een behoefte die ze tot voor kort niet hadden.

Ja: promoten via Google

Is het antwoord op de vraag ja? Dan adviseren wij om te adverteren via Google. Deze vorm van marketing heet ook wel pull-marketing. De potentiële klanten zijn al op zoek naar een oplossing voor het probleem of vraagstuk wat zij hebben. Je helpt ze, door het inzetten van SEA, een handje bij het maken van een keuze.

Ja en nee: wat nu?

Ik kan de vraag met zowel ‘ja’ als ‘nee’ beantwoorden, wat nu? Wees niet verbaasd als jij bovenstaande vraag met zowel ja als nee kan beantwoorden. Sterker nog: je bent lang niet de enige. Het kan goed zijn dat jij als bedrijf tussen deze twee markten (push- en pull-markt) in zit. Een combinatie van beide heeft dan meestal het gewenste effect. Wanneer de data goed is ingericht kunnen we goed meten wat beter werkt. Er wordt dan gekeken naar de CPA (Cost Per Action) en er wordt gemeten op welke platformen deze CPA het beste uit de verf komt. Daar wordt vervolgens meer aandacht en budget in gestopt.

Scherp blijven op de kwaliteit van sales en leads

Het is wel belangrijk om te blijven kijken naar de kwaliteit van de sales en/of leads. Binnen de e-commerce sector (webshops) is dat, mits de data goed is ingericht, vrij makkelijk te meten.

In de advertenties kan de strategie Return On Investment worden toegepast voor het in stand houden van de kwaliteit van de sales. Dit houdt in dat er geadverteerd wordt met als doel met voor elke euro die is ingezet een bepaalde opbrengst te genereren, die een bepaalde veelvoud is van deze advertentiekosten.

Voor het in stand houden van de kwaliteit van leads is het belangrijk in overleg te blijven: het is verstandig dat je als klant zelf bijhoudt wat voor leads er uit de advertenties komen en wat het slagingspercentage uiteindelijk is. Soms kan een duurdere lead uiteindelijk van veel meer waarde blijken.

Kunnen wij helpen?

Zowel voor het inzetten van social media of Google voor de promotie van jouw bedrijf helpen we je graag verder! Neem contact met ons op!

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06910_LowRes.jpg

Roland Mögele | Eigenaar

Roland houdt zich bij AnotherSight bezig met leadgeneratie, User Experience, het maken van strategische plannen en het testen van de klanttevredenheid. Daarnaast vindt hij onderzoek een interessant én belangrijk onderdeel waar hij zich veel mee bezig houdt.

Lees meer

Verder lezen?