fbpx
Rating - Generative engine optimization - AnotherSight

Generative engine optimization

Geschreven door: Ruben Wassens

Je kunt er deze dagen bijna niet meer omheen. Als je zelf al niet ChatGPT/Mistral/Deepseek of een ander AI model gebruikt dan kom je het tegenwoordig tegen ook al tegen op Google. Bij het stellen van een vraag geeft AI model al een antwoord op de resultatenpagina. Traditionele zoekmachines zullen steeds meer generative zoekmachines worden. Dat is enerzijds een gevaar voor jouw websiteverkeer, maar ook een kans voor jouw bedrijf. Want net als bij Google, wil je ook bij de relevante vragen aan een AI model zichtbaar zijn. Om dit te bewerkstelligen komt generative engine optimization om de hoek kijken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Wij helpen je hier graag mee!

Welke factoren spelen een rol?

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen in een goede zichtbaarheid binnen taalmodellen. Net als bij SEO richt GEO zicht grotendeels op het willen delen van betrouwbare bronnen. Het is daarom belangrijk om gezien te worden als een betrouwbare bron. Maar hoe wordt je gezien als betrouwbaar? Daarvoor kun je het beste kijken naar het bedrijf dat hier al meer dan tien jaar mee bezig is. Google.

In 2014 lanceerde Google het E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) principe, tegenwoordig E-E-A-T(Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Dit hebben zij ingezet om te zorgen dat de topresultaten in Google ook betrouwbaar bleven en is in de basis ook wat veel AI modellen hiervoor gebruiken.

Autoriteit

Websites, auteurs en publicaties die veel worden geciteerd of erkend zijn in de ogen van AI modellen betrouwbaarder dan bronnen die niet of nauwelijks geciteerd worden op het internet. Let wel op dat je dit niet bereikt met de linkbuilding van 15 jaar geleden. Het gaat om kwaliteit, niet kwantiteit. AI modellen kijken daarbij ook niet naar linkwaarde, maar reputatie.

Experience

Content is betrouwbaar die afkomstig is van mensen met directe ervaring. Dus als je een review maakt van een product dat je het product dan ook hebt. Of zorg dat je ervaring hebt over het onderwerp waar je onder schrijft.

Expertise

Content afkomstig van een deskundige in het onderwerp heeft een grotere kans om getoond te worden dan van iemand die niet deskundig is. Denk bijvoorbeeld aan medische informatie van thuisarts.nl of auto informatie van de ANWB.

Betrouwbaarheid

Al deze factoren spelen een rol in het bepalen van de uiteindelijke betrouwbaarheid van jouw content en daarmee de kans dat het model dit gebruikt in de antwoorden die het geeft aan de gebruikers.

Meer weten over E-E-A-T? Lees dan onze blog over de verschillende factoren in E-E-A-T.

Case: Terrascompleet

Lees hier hoe we Terrascompleet geholpen hebben.

Waar kan je mee bezig om de online zichtbaarheid van jouw website in generatieve zoekmachines te verhogen

Er zijn verschillende factoren waar je zelf mee aan de slag kunt gaan:

  • Reviews verzamelen. Ga actief reviews vragen bij jouw gebruikers. Zo heb je het hele jaar door een stabiele stroom aan positieve reviews. Dit kun je eenvoudig opzetten met bijvoorbeeld trustpilot.
  • Werk met auteurprofielen. Zorg dat er een betrouwbare auteur achter de content op je website zit. Dit kan door een profiel te koppelen. Het profiel kun je vervolgens laden met relevante informatie over de auteur wat hem of haar betrouwbaar maakt.
  • Zorg dat je bedrijf genoemd wordt op het internet. Wanneer je voorkomt in top-10 of top-50 lijstjes is dat een positief signaal. Bekijk dus of je op deze lijstjes kunt komen. Bijvoorbeeld door te werken aan een goede naamsbekendheid of goede diensten/goederen te leveren. Dit verhoogt de kans dat je ergens genoemd wordt. Bijvoorbeeld door mensen op een forum, of dus in een top lijstje.
  • Actief op social media. Zorg voor sociale kanalen waar je regelmatig op post. Dit kan je gebruiken om betrouwbaarheid op te bouwen voor je merk, maar ook voor auteurs door bijvoorbeeld op LinkedIn onder je naam te posten. Dat maakt een actief social media kanaal een belangrijke factor die nog wel eens vergeten wordt.
  • Laat zien wat je doet. Lever je diensten, denk er dan over een dit te laten zien. Op social media, maar bijvoorbeeld ook met case study’s of projecten op de website. Laat met foto’s en tekst zien wat je doet en hoe je dat doet. Dat geeft vertrouwen.

En zo zijn er nog veel meer optimalisatie punten waar je aan kunt werken om je zichtbaarheid in generatieve AI modellen te optimaliseren.

Wij helpen je hier graag mee!

Wil je jouw website klaar maken voor de toekomst door in te spelen op zichtbaarheid binnen AI gegenereerde antwoorden? Neem dan gerust contact met ons op! We werken al langere tijd voor onze klanten aan een goede en bewezen E-E-A-T strategie wat zich nu uitbetaald in een goede zichtbaarheid in AI gestuurde zoekmachines.

Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden en de opties!

Important: We are not active on Telegram. Learn more
Important: We are not active on Telegram. Learn more