fbpx
Rating - De nieuwe E in E-E-A-T - AnotherSight

De nieuwe E in E-E-A-T

Google heeft afgelopen december (2022) de nieuwe Search Rater Guidelines uitgebracht. Daarbij is een update uitgebracht aan de al bestaande E-A-T (Expertise, Authority en Trustworthiness) richtlijnen. We vertellen je graag wat dit inhoudt en waarom dit een belangrijke wijziging is.

Wat zijn de Search Rater Guidelines?

Om bij het begin te beginnen: wat houden de Search Rater Guidelines in? De Search Rater Guidelines zijn richtlijnen, vastgelegd in een (175-pagina’s lang!) document van Google, waarin Google beschrijft wat zij gebruikt of waar zij aan refereert bij het controleren van websites voor de positionering van pagina’s in de zoekresultaten.

De nieuwe ‘E’ van Experience

Google heeft er dus voor gekozen om Experience op te nemen in het document met guidelines. Je krijgt dan Expertise, Experience, Authority en Trustworthiness. Google bedoelt met ‘Experience’ de ervaring die de contentschrijver van een pagina of artikel heeft. Bijvoorbeeld: wanneer iemand een productpagina schrijft wil Google weten of deze persoon ervaring heeft met het product. Iemand die ervaring heeft met het product kan immers een betere review schrijven dan iemand die dit niet heeft.

Google zegt daarover het volgende:
“Consider the extent to which the content creator has the necessary first-hand or life experience for the topic. Many types of pages are trustworthy and achieve their purpose well when created by people with a wealth of personal experience. For example, which would you trust: a product review from someone who has personally used the product or a “review” by someone who has not?”

Google geeft zelf als voorbeeld dat wanneer je informatie over je belastingaangifte zoekt je liever content van een belastingadviseur leest. Maar wanneer je informatie over een programma zoekt die je hierbij helpt wil je de reviews lezen van mensen die dit programma hebben gebruikt. De mate van ervaring met het product of de dienst hangt dus van het onderwerp af.

Experience is dus een belangrijke factor om mee te nemen. Niet alleen bij het maken van reviews, maar ook bijvoorbeeld bij het schrijven van dit blog. Zou je eerder iemand vertrouwen die niet werkzaam is in/of bezig is met zoekmachine optimalisatie of iemand die al jaren werkzaam is in deze branche? Het onderdeel Experience kun je dus op bijna alle pagina’s toepassen. Daarom is het belangrijk om hierover na te denken en die mee te nemen in de SEO-strategie van je website.

Experience: een logische aanvulling op E-A-T

Experience is een logische aanvulling op de bestaande factoren binnen E-A-T. Bij Expertise draait het om of je de benodigde kennis hebt om iets over een onderwerp te vinden of schrijven. Het gaat daarbij niet om opleiding, maar om bijvoorbeeld de ervaring. Authority gaat over in hoeverre je autoriteit hebt in het onderwerp waar je over schrijft. Dat kan te maken hebben met ervaring in het vak, maar dit is daar niet specifiek op gericht. Dat maakt het een logische stap om Experience als aparte factor te verwerken in E-A-T.

anothersight-de-nieuwe-e-in-e-e-a-t

Wat moet ik met de toevoeging van Experience doen?

Uiteindelijk is de belangrijkste vraag natuurlijk: moet ik iets met deze toevoeging doen? Een kort antwoord daarop is: ja. Het is goed om bezig te gaan met de onderwerpen die Google heeft aangestipt in de Search Quality Guidelines. Dit geeft een algemeen beeld van waar Google naar toe wil met de zoekmachine en waar zij de nadruk op wil leggen. Het is verstandig om te bekijken hoe je de ervaring van content schrijvers kan verwerken op een pagina. Zorg daarbij wel dat het op de juiste manier gebeurd. De ‘ik heb hem zelf thuis ook’-ervaring van een verkoper zal daarin online niet genoeg zijn. Het is ook altijd belangrijk dat je geen teksten kopieert: probeer unieke content te maken.

Hoe duid je deze ervaring dan wél aan?

Hoe zou je de ervaring van de schrijver dan wél juist aan kunnen duiden? Dit blijft natuurlijk altijd wat vaag en daarmee ook lastig. Hoe Google dit beoordeeld en met welke waarde zij dit precies doet is niet bekend. Wel zijn er zaken die je kunt toepassen om zo goed mogelijk aan te tonen dat er ervaring is met een product of dienst. Voorbeelden om dit te doen zijn:

  • De auteurspagina. Een goede plek om ervaring te benoemen als het over algemene zaken gaat is de auteurspagina. Je kunt hier naast je opleiding en baan ook ervaring op andere vlakken kwijt . Misschien dat je naast SEO-specialist ook al twintig jaar gitaar speelt of amateurkok bent. Op deze manier kun je duidelijk maken dat je ook op die gebieden kennis hebt.
  • Een foto als bewijs. Bij het maken van een review over een product of dienst zou je foto’s kunnen plaatsen als bewijslast.
  • Jezelf kenbaar maken. Hoe wordt je verder op het internet genoemd? Word je, bij het intoetsen van jouw naam in verband gebracht met het betreffende onderwerp? Heb je bijvoorbeeld gastblogs op andere websites geschreven? Google kan steeds beter verbanden leggen waardoor het nut heeft wanneer jouw naam op andere plekken op het internet in verband wordt gebracht met het onderwerp.

Kunnen wij helpen?

Naast deze methodes zijn er vele andere manieren om met eeat aan de slag te gaan. Heb je hulp nodig of wil je eens sparren over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06954-scaled.jpg

Ruben Wassens | SEO Specialist

Ruben is verantwoordelijk voor de SEO trajecten bij de klanten van AnotherSight. Met veel plezier maakt hij voor elke klant een aanpak op maat voor het behalen van de beste resultaten binnen de organische zoekresultaten.

Lees meer

Verder lezen?