fbpx
Rating - Wat is het verschil tussen SEO en SEA? - AnotherSight

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO en SEA zijn twee termen die je waarschijnlijk wel eens voorbij hebt horen komen. Maar wat is precies het verschil tussen SEO en SEA?

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimalization) zorgt voor de optimalisatie van jouw website binnen de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten binnen Google zijn onbetaalde zoekresultaten. Je komt hier tussen te staan door jouw website te optimaliseren waardoor deze gemakkelijker hoger in Google rankt. Er zijn vele criteria welke de optimalisatie van jouw website beïnvloeden. Google indexeert vervolgens jouw pagina op een bepaalde plek in Google, afhankelijk van de score van al deze criteria.

Voorbeelden van SEO optimalisatie

  • Het schrijven van SEO-teksten
  • Title tags toevoegen
  • Backlinks toevoegen
  • Website structuur optimaliseren

Wat is SEA?

SEA (Search Engine Advertising) zorgt ervoor dat je door middel van het adverteren in de zoekmachine, bij relevante zoektermen, tussen de betaalde zoekresultaten op Google kan komen te staan. Je website of pagina wordt dan als advertentie weergegeven in Google. Deze vind je vervolgens terug boven de organische zoekresultaten. Hoe hoog de advertentie vervolgens komt te staan tussen alle andere advertenties hangt af van een aantal factoren.

Voorbeelden van SEA advertenties

  • Advertenties Google Search
  • Advertenties Google Shopping
  • Advertenties op Youtube

Het verschil tussen SEO en SEA

Het verschil tussen SEO en SEA is dus dat je bij SEO je website zelf kunt optimaliseren om hoger in de zoekmachine terecht te komen, terwijl je bij SEA door middel van betaalde advertenties boven deze organische zoekresultaten (SEO) komt te staan. Bij organische vindbaarheid (SEO) zijn betaal je geen geld per klik. Een ander verschil tussen SEO en SEA is de duur waarop je resultaten begint te zien. Bij SEA zie je direct resultaten, bij SEO kan dit maanden duren. Het voordeel is wel weer dat je met SEO werkt aan ‘gratis’ clicks.

Lange termijn resultaat (SEO) versus korte termijn resultaat (SEA)

Er zit een belangrijk verschil op het gebied van resultaten inzien. Bij SEO zie je op de lange termijn resultaat, waar je bij SEA op de korte termijn resultaat ziet. Hierdoor kunnen de kanalen elkaar goed aanvullen.

Lange termijn resultaat met SEO
Wanneer je je website optimaliseert voor de zoekmachine (SEO) kan het even duren voordat dit zijn vruchten afwerpt: soms wel een paar maanden. Dit resultaat zie je pas op de lange termijn. Wanneer je dit goed doet bouw je echter een stabiele en duurzame onderlaag op aan relevant verkeer naar jouw website. Op de lange termijn kun je daar veel omzet of offerte aanvragen uit halen.

Korte termijn resultaat met SEA
Bij het adverteren in Google (SEA) wordt de advertentie direct opgenomen in de zoekmachine van Google en kan er dus direct geklikt worden op de link naar jouw website. Je hebt dus direct resultaat. Je betaald hier wel een bedrag voor elke klik naar jouw website. Wanneer je de advertentie stopzet sta je ook gelijk niet meer tussen de advertenties waardoor je de traffic die hier vandaan kwam kwijt raakt. Dit is goed in te zetten wanneer je bijvoorbeeld nog niet bezig bent met SEO, maar wel verkeer op de website wil hebben. Ook kun je hiermee erg gericht verkeer en gegarandeerd verkeer binnenhalen, bij organische vindbaarheid is het veel meer werk om op de relevante termen naar boven te komen.

Bijten SEO en SEA elkaar?

Inmiddels weten we de verschillen tussen SEO en SEA, maar hoe zit het ermee als je deze twee naast elkaar wilt laten lopen? Kan dat wel?

SEO en SEA bijten elkaar niet, maar hebben wel invloed op elkaar. Wanneer je beide kanalen goed gebruikt kunnen ze elkaar enorm versterken. Je kunt bijvoorbeeld adverteren waar de organische vindbaarheid (nog) niet goed is. Of juist minder adverteren op zoektermen die organisch al worden afgevangen. Beide tegelijk inzetten is ook een optie om een maximale zichtbaarheid binnen de zoekmachine te behalen. Je kunt met beide kanalen dus veel kanten op, uiteindelijk hangt het af van wat je wilt bereiken en wat het budget is. Het is altijd verstandig om je goed in te lezen over beide onderwerpen voor je ermee aan de slag gaat. Anders is er het risico dat je onnodig geld uitgeeft of dingen aanpast die niet gaan leiden tot de gewenste effecten.

Kunnen wij helpen?

Voor specialistische kennis over SEO én SEA ben je bij ons aan het juiste adres. Neem gerust contact met ons op bij vragen, een kennismakingsgesprek of voor een vrijblijvende offerte. Wij helpen je graag!

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/12/larissa.jpeg

Larissa de Vos | Contentmarketeer

Larissa houdt zich als contentmarketeer bij AnotherSight bezig met de coördinatie van de social media content van diverse klanten. Naast het oppakken van de contentmarketing tikt Larissa razendsnelle teksten voor klanten van AnotherSight en weet ze de tone-of-voice van een bedrijf te vertalen in een tekstuele boodschap.

Lees meer

Verder lezen?