fbpx
Rating - Waarom duplicate content slecht is (en hoe je dit oplost) - AnotherSight

Waarom duplicate content slecht is (en hoe je dit oplost)

Veel websites hebben last van dubbele content, ook wel duplicate content. Het hebben van dubbele content heeft, in de ogen van Google, een negatief effect op de algemene kwaliteit van een website. Hierdoor kan jouw positie per pagina binnen Google worden verlaagd. Het is daarom belangrijk om hier goed mee om te gaan en eventuele dubbele content op de juiste manier te verhelpen.

Wat is duplicate content?

Duplicate content (dubbele content) treedt op wanneer je content op je website hebt staan die niet uniek is en dus ook voorkomt op een andere plek op jouw website of op een andere website. Google kan hierdoor moeite hebben om te bepalen welke pagina ze willen laten zien bij een zoekopdracht. Het gevolg kan dan zijn dat Google beide pagina’s op een lagere positie gaat tonen, of helemaal niet toont. Hierdoor laat je dus onnodig (een betere) positionering in Google liggen. Het is goed om dubbele content op tijd te identificeren en aan te pakken. We onderscheiden beide vormen van duplicate content.

1. Dubbele content binnen jouw eigen website

Er kan dubbele content aanwezig zijn binnen jouw eigen website. In dit geval heb je één of meerdere pagina’s (die geïndexeerd worden door Google) op jouw website staan waar precies dezelfde of sterk overeenkomende content op staat. Dit kan zorgen voor de volgende problemen:

  • De zoekmachine weet niet welke van de pagina’s ze willen indexeren aangezien de pagina’s (veelal) hetzelfde zijn. Hierdoor kan het voorkomen dat er meerdere pagina’s tegelijk worden meegenomen bij het indexeren in Google. Deze pagina’s worden dan lager geïndexeerd dan wanneer er slechts één pagina op de zoekterm rankt.
  • Voor de algemene kwaliteit van je website is het een slecht signaal als je veel pagina’s met dubbele content hebt. Google is er gericht op unieke content. Websites met veel dubbele content zijn lastiger te ranken door Google.

Oplossing

Wanneer je duplicate content heb op jouw website is het belangrijk om ervoor te zorgen dat van alle pagina’s met dubbele content er slechts één indexeerbaar is. Dit doe je door het gebruik van canonicals op de dubbele pagina’s. Hiermee geef je aan dat de pagina’s erg op elkaar lijken en wijs je één pagina aan die moet worden gezien als ‘hoofdpagina’. Op de hoofdpagina verwijst de canonical naar zichzelf, op de pagina die erop lijkt verwijs de canonical naar de hoofdpagina. Dit maakt het voor Google makkelijker om te zien welke pagina ze kunnen aanhouden voor het ranken in de zoekmachine.

Hoe doe ik dit?

Via de tool Yoast SEO kun je dit per pagina instellen. Dit doe je via het kopje ‘Geavanceerd’ bij de desbetreffende pagina. Let wel op dat je dit alleen doet wanneer je weet hoe dit werkt. Als dit op een verkeerde manier wordt gedaan kan het ook negatieve effecten hebben op je vindbaarheid.

2. Dubbele content op een andere website

Het kan ook voorkomen dat je content op jouw website hebt staan wat op een andere website ook online staat. Dat kan komen doordat iemand de teksten van jouw website heeft gekopieerd of omdat je de teksten zelf van een andere website hebt gekopieerd.

Oplossing

Iemand anders heeft mijn teksten gekopieerd
Wanneer de teksten van jouw eigen website zijn gekopieerd is het goed om te zorgen dat jouw content wordt gezien door Google als de hoofd content. Dit laat je aan Google weten door de andere website een link te laten plaatsen die naar jouw website verwijst of door het plaatsen van een canonical van de pagina van de ander naar die van jou.

Het is ook altijd goed om te zorgen dat jouw nieuwe pagina’s snel geïndexeerd worden door Google. Wanneer iemand anders dan dezelfde content live zet weet Google dat deze content al op jouw website staat. Jouw content zal dan in bijna alle gevallen worden gezien als hoofd content.

Ik heb teksten van een andere website gekopieerd
Wanneer de teksten van een andere website komen is het goed om deze te herschrijven naar een unieke tekst. De kans is dan namelijk groot dat Google de content van de website waar de content vandaan komt als origineel ziet en die van jou als duplicate. Dit maakt het indexeren van jouw pagina moeilijk.

Hulp nodig bij het oplossen van duplicate content?

Wil je dat wij meekijken bij het identificeren en/of oplossen van duplicate content? Of bij andere uitdagingen? Bijvoorbeeld op het gebied van E-E-A-T of andere online uitdagingen? Neem gerust contact met ons op. We staan je graag te woord.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06954-scaled.jpg

Ruben Wassens | SEO Specialist

Ruben is verantwoordelijk voor de SEO trajecten bij de klanten van AnotherSight. Met veel plezier maakt hij voor elke klant een aanpak op maat voor het behalen van de beste resultaten binnen de organische zoekresultaten.

Lees meer

Verder lezen?