fbpx
Rating - Hoe maak ik mijn website beter vindbaar in Google? - AnotherSight

Hoe maak ik mijn website beter vindbaar in Google?

Voor de meeste bedrijven is het van groot belang om de website zo goed als mogelijk vindbaar te maken in Google. Tegenwoordig zijn we veel online te vinden en jouw potentiële klanten dus ook. Maar hoe zorg je ervoor dat je website beter vindbaar is? En waar begin je?

Je kunt op twee manieren je website beter vindbaar maken: door organische vindbaarheid en betaalde vindbaarheid.

Begin met het uitvoeren van een 0-meting

Voordat je stappen gaat zetten in het beter vindbaar maken van je website is het verstandig om een 0-meting uit te voeren. Dit heet ook wel een SEO audit. Dit doe je zodat je weet waar de aandachtspunten van jouw website liggen. Op die manier kun jij of kunnen wij gericht aan de slag met de aandachtspunten waar de meeste prioriteit naar uit gaat. Het geeft een startpunt om optimalisaties vast te stellen.

Organische vindbaarheid

Organische vindbaarheid betekent dat je jouw website vindbaar maakt in Google, maar niet per click hoeft te betalen. Er zijn verschillende manieren om je vindbaarheid binnen Google te verhogen, we delen hieronder enkele tips.

1. Overzichtelijke homepage

De eerste indruk is altijd erg bepalend: wanneer deze niet meteen positief is zijn bezoekers sneller geneigd de website direct weg te klikken. Maak de teksten overzichtelijk door gebruik te maken van koppen en subkoppen en wissel dit af met relevant beeldmateriaal.

2. Voldoende tekst per pagina

Het plaatsen van de juiste, krachtige teksten versterkt het beeldmateriaal. Te lange teksten schrikken af, maar te weinig tekst ook. Schrijf dus per pagina vloeiende teksten voor de gebruiker.

3. Verwerk zoekwoorden in de tekst

Om goed gevonden te worden door de zoekmachine van Google maak je gebruik van relevante zoekwoorden in de titel en lopende tekst van jouw website, pagina of blog. Relevante zoekwoorden vind je door het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek.

4. Werk oude content bij en houd de website up-to-date

Wanneer gepubliceerde content verouderd is, is deze minder relevant en verlaat men eerder je website. Werk oude content geregeld bij. Een lange tijd niks publiceren is ook niet bevorderlijk voor het opwekken van interesse vanuit de bezoeker richting jouw bedrijf. Houd de website dus up-to-date.

5. Maak de url’s kort en leesbaar

Een url is de link die bovenin de zoekbalk te vinden is zodra je een website bezoekt. Wanneer je deze niet bewust aanpast is de kans groot dat er een rommelige link ontstaat met veel cijfers welke voor niemand duidelijk te ontcijferen is. Houd de url dus kort en leesbaar.

6. Meld je bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf

Je bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf zorgt voor extra verkeer naar jouw website zodra men jouw bedrijf in de zoekmachine opzoekt. Hierdoor verschijnt er bedrijfsinformatie direct aan de rechterzijde bovenaan in de zoekmachine waardoor je voor bezoekers sneller vindbaar bent.

google-mijn-bedrijf
Een voorbeeld van de Google mijn bedrijf listing van AnotherSight

7. Maak gebruik van Heading Tags

Door gebruik te maken van zogeheten Heading Tags op je website maak je de getoonde teksten beter leesbaar voor bezoekers. Een Heading Tag maak je door een titel van een tekst groter weer te geven. Hiermee verdeel je de tekst duidelijk op in koppen en subkoppen. Heading Tags komen voor in drie belangrijke groottes: H1, H2 en H3. Deze Heading Tags maakt het voor Google ook makkelijker om jouw pagina te indexeren doordat ze beter inzicht kunnen krijgen in waar jouw pagina over gaat.

8. Zorg voor een snel werkende website

Een website die snel werkt is fijn voor elke bezoeker, maar dit is ook voor Google een belangrijke factor. Zorg dus voor een snel werkende website!

9. Interne en externe links

Zowel interne als externe links hebben invloed op de vindbaarheid van jouw website.

Bij interne links plaats je in artikelen een link in de tekst welke verwijst naar een andere, relevante pagina op jouw website. Op deze manier laat je Google weten dat deze pagina’s het meest relevant en belangrijk zijn. Wanneer een ander bedrijf op hun website naar jouw website verwijst door middel van een link is dit een externe link (mits deze links relevant én betrouwbaar zijn). Voor Google is dit een belangrijk onderdeel.

10. Werk met canonical-tags

Een canonical tag is een code welke je op de meeste pagina’s kunt vinden. De code is bedoeld voor de Googlebot en is niet zichtbaar voor de bezoekers op jouw website. Met een canonical tag geef je Google een hint waarmee Google kan bepalen welke pagina op jouw website zij mee willen nemen in het tonen van de zoekresultaten.

11. Voeg een meta-titel en meta-omschrijving toe

Een meta-titel (title tag) is een zoekmachine-vriendelijke titel over jouw pagina of tekst. De meta-omschrijving is een zoekmachine-vriendelijke samenvatting van de informatie op jouw pagina of tekst. Deze stukken tekst vind je terug op Google bij het invoeren van een bepaald zoekwoord. Het toevoegen van een sterke meta-titel en meta-omschrijving zorgt ervoor dat je pagina beter gevonden wordt door de zoekmachine en deze kan hierdoor hoger geïndexeerd worden. Gebruik bij het opstellen van de meta-titel en meta-omschrijving de juiste zoekwoorden.

Betaalde vindbaarheid

Naast de organische vindbaarheid kun je er ook voor kiezen om betaalde vindbaarheid in te zetten voor jouw website of webpagina. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van advertenties.

Adverteren op Google

Adverteren werkt altijd goed wanneer je snel bezoekers naar je website wilt hebben en dus beter vindbaar wilt zijn. Met het adverteren binnen Google zorg je er namelijk voor dat je advertentie direct zichtbaar is op relevante zoekresultaten. Dit geeft gelijk een betere vindbaarheid in Google op de zoektermen die voor jouw als bedrijf relevant zijn.

Heb je hier hulp bij nodig of heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op! We staan je graag te woord.

https://www.anothersight.nl/wp-content/uploads/2022/02/DSC06954-scaled.jpg

Ruben Wassens | SEO Specialist

Ruben is verantwoordelijk voor de SEO trajecten bij de klanten van AnotherSight. Met veel plezier maakt hij voor elke klant een aanpak op maat voor het behalen van de beste resultaten binnen de organische zoekresultaten.

Lees meer

Verder lezen?